Monday, February 21, 2011

Sinopsis Novel 'Sukma Rindu'

"Kau berada di mana-mana dalam layar memoriku"

Sinopsis oleh : aznanie

Pertemuan antara Dianza dan Azril adalah suatu kebetulan yang indah. Namun, kerana merasakan diri tidak pantas untuk bercinta, mereka membiarkan diri memendam rasa. Masing-masing terpisah membawa arah sendiri, tanpa kata kepastian. Antara sahabat dan kekasih. Persahabatan dan percintaan.

Dunia kampus telah menemukan Dianza dan Fredie. Dalam diam, ada rasa kasih yang bertunas. Rindu bertandang bila berjauhan, namun bukan mudah untuk mendapat kata pasti daripada seorang lelaki bernama Fredie. Lalu, Dianza membiarkan hari-hari berlalu dengan seribu harapan yang menanti.

Cabaran datang menduga. Dianza bertemu dengan Azril semula. Pertemuan yang memaksa dia membuat pilihan. Perlukah dinanti kasih Fredie atau menerima Azril hanya kerana simpati? Dan ditangan Dianza ada segala jawapannya.

Sejak mengetahui Azril menghidap penyakit yang membawa maut, simpati Dianza semakin melimpah tapi perasaan cinta nya pada  Fredie tak mungkin berubah. Kehadiran Azril membuat Fredie rasa tergugat. Sukarnya meluah rasa. Fredie tak mahu mengigit jari di kemudian hari. Namun setelah mengetahui Azril tidak mungkin dapat hiudp lama, Fredie mulai mengambil berat tentang Azril yang telah menjadi kawannya jugak.

Sekian lama bermain tarik tali, Dianza tekad untuk mengakhiri segalanya, Kepastian perlu dicari. Agar hati tenang meneruskan kehidupan.

Segalanya terungkai sudah. Fredie mengakui hakikat sebenarnya yang Dianza memang diutus untuknya. Dan Dia amat bersyukur yang Dianza jugak mempunyai perasaan yang sama dengannya. Kebahagiaan menanti untuk mereka berdua dan berharap kebahagiaan itu kekal selama-lamanya.

Penulis   : Fariza Zuliana
Terbitan : Alaf 21
Point     : 4/5

* Bagi aku novel ni best gak ler ... tapi aku harap sangat Dianza tu couple ngan Azril tu ... cam best jek diorang tu ... tapi suka gak ada sahabat yang setia cam tu ... sahabat berkongsi suka duka ... walaupun berjauhan ... masih berhubung ... yang si Fredie tu ... cam tak ada perasaan jek ... kononnya ler ... pada hal dalam hati ada taman ... haha ... cuak gak budak bila Azril muncul semula .... baru nak cemburu ... eleh ... nyampah ... hehe ...

4 comments:

Anonymous said...

hik-hik..best jgk citer ni.masa baca novel ni, tgh skola lg.mmg kena la..

aznanie said...

hehe ... cinta-cinta remaja .. biasalah mula dari zaman sekolah lah .. sampai ke alam dewasa .. yang memang ada jodoh kekal la .. yang tak de jodoh .. hmm ..

Anonymous said...

saya minat sangat baca sukma rindu ni.

aznanie said...

salam dik ...
sama la .. ni antara novel favorite akak jugak .. suka ulang baca klu tak de novel baru yg nak dibaca ... thanks sudi singgah blog akak n sudi juga beri komen di sini .. akak amat menghargainya ... tq

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...