Wednesday, February 23, 2011

First Time Makan Belangkas!!!

Balik dari Hospital Kota Tinggi, abah ajak makan belangkas. Mula-mula abah ajak gi kedai makan yang ada jual belangkas kat kota tu .. tapi ramai sangat orang .. parking penuh ler ... jadi abah ajak gi Teluk Sengat. Kedainya terletak betul-betul di simpang masuk Teluk Sengat.

Gambar First ... jalan nak ke Teluk Sengat. Gambar second ... jalan utama nak ke Kota Tinggi. Aku berdiri depan kedai makan tu masa ambil gambar ni ...














Ni pemandangan depan kedai ... dah ramai yang datang makan ...

 Sampai jek, tak de orang pun ... masa kitaorang nak amik makanan .. eh ... ramai pulak yang datang .. ya ler ... masa tu dah kul 12.00 tengahari pun .. orang dah kuar makan ... tapi ramai yang bungkus jek ... menu special kat sini belangkas ler ... kupang ... ikan bakar ... tapi ikan bakar diaorang buat tak banyak ... sikit jek ... permintaan kurang kata dia .. hmm ... ingat nak tapaukan en.suami ... tapaukan kupang ngan belangkas jek ... pandai ke en.suami makan belangkas ... huhu

Ini ler belangkas masak tumis berlada ...sudah dipotong-potong
Aku amik kupang masak tumis berlada ngan nasi putih, abah amik nasi putih ngan ikan pari masak asam pedas ngan belangkas masak tumis berlada, Tam amik nasi putih ngan ikan pari bakar sambal tumis berlimau, aisy makan telo mata lembu goreng tanpa nasi, bit makan tapai jek ... apa daa ...

Memula makan, aneh rasa belangkas ni ... yer le ... first time kan ... isi dia putih cam isi ketam ... melekat isinya kat kulit pun sama cam ketam ... tapi rasanya tak sama cam ketam ... rasa isinya cam daging ikan yang tak berlemak ... hehe ... kulit nya keras, jadi bila dah dipotong kecik-kecik ... bahagian tepi-tepi kulit tu jadi tajam ... bagi pengemar belangkas musti suka giler kalau dapat makan ... kalau cam aku ni biasa jek ... sebelum ni teruja la jugak kalau kata nak makan belangkas ... tapi dah rasa ni ... hmm ... nampaknya bukan selera aku ler ... haha

Tapi kupang best ... rasa isi kupang ni manis ... kupang segar baru angkat kata tokei kedai ni ... huhu ... memang best ... beso-beso isi dia ... masak dengan kulit-kulit dia sekali ... tu yang rasanya masih manis ... sebab isinya tak terdedah lama masa proses memasak ...

Ikan pari bakar ... sambal dia sedap ... macam makan malam-malam kat restoran thai ... haha ... cuma yang ni dia dah siap-siap masak ... dah sejuk ... but still sedap ... perah ngan limau sambal ... fuhhh ... menjilat jari huhu ...

 Masa kami start makan, orang dah makin ramai ... abah kata makan cepat-cepat, nanti sian orang tak dapat tempat duduk... huhu ... siap makan jek terus blah ... nak amik ayen balik sekolah lagik ...

Ikan pari bakar sambal berlimau ngan kupang tumis berlada



Kami makan dulu yek ... nyum ... nyum ....

View Tempat Makan Best in a larger map

3 comments:

Nur Hanani said...

best ke?nampak macam tak banyak isi je..

Entri Terkini: Barang dah dapat..

Sam Posmen said...

belangkas boleh makan ke? haiwan tu bukan ke dua alam

aznanie said...

Nur Hanani:
Best agaknya pada penggemar belangkas. memang isinya tak banyak, lebih kurang isi ketamlah.

Sam Posmen:
boleh jer nak makan. rujuk kat laman web JAKIM belangkas boleh dimakan. kat area sini pun banyak restoran belangkas..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...