Sunday, February 13, 2011

Resepi Kari Daging

Dah lama tak masak kari daging... ni pun lauk kegemaran en.suami ... dulu arwah abah mertua ku pandai masak kari daging... semua anak-anak menyukainya... arwah ada mengajar aku cara-cara memasak kari daging tu... tapi tak sama la hasil dan rasanya... mungkin air tangan berlainan kot... hehe..

Kari Daging



Bahan-bahan:
Daging - dipotong dan dibersihkan
Rempah penumis
Serbuk kari - dilarut dengan air
Santan kelapa - 1 mangkuk
Minyak - utk menumis
Garam
Ajinomoto

Bahan diblend:
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Lada kering

Cara membuatnya:
Panaskan minyak masak di dalam periuk
Apabila minyak dah panas, masukkan bahan yang diblend tadi
Kacau hingga lada nampak garing sedikit
Kemudian, masukkan daging dan serbuk kari yang telah dilarut dengan air tadi
Biarkan mereneh sebentar
Apbila kuah sudah memekat, masukkan santan kelapa
Kacau dan masukkan garam dan ajinomoto
Apabila kuah mengelegak sedikit boleh la di tutup apinya.
Kari daging siap dan hidangkan.

*En.suami jemput le makan... jangan malu-malu ...hehe

2 comments:

Anonymous said...

hmmm sedaaap nyer... bertuah suami u... best nyer dapat isteri macam nih

aznanie said...

alhamdulilah ... you patut try resepi ni .. bukan susah pun .. senang jek .. just follow that resepi .. dah jadi kari daging .. hihi .. thanks sudi singgah blog ni yer ...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...