Sunday, February 20, 2011

Coklat Dan Aku ....huhu


Aku sukee coklat ... makan coklat ... warna coklat ... bukan aku je yang suke coklat ... anak-anak aku pun suke coklat jugak ... en.suami jugak sukee makan coklat ... tapi coklat bulat- bulat yang ada buah badam ker buah kismis ker kat dalam dia tu ... kalau aku tak kira la coklat apa pun aku tibai jek ... haha...

Bila sebut pasal coklat ... ramai yang menggatakan ianya sesuatu yang tidak menyihatkan. Boleh mengemukkan. Ada juga yang beranggapan bahawa makan coklat boleh wat muka berjerawat .... tapi sebenarnya coklat  mempunyai kebaikan yang tersendiri ... betul ... tak caya ????

Mengikut reserch yang aku buat ... coklat ni  kaya dengan antioxidant seperti catechins dan phenols yang membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Coklat hitam dipercayai mempunyai 4 kali kadar catechins dan phenols. Antioxidant yang ada di dalam coklat itu bukan sahaja melindungi sel-sel dan DNA daripada radikal bebas malahan ia menghalang pembentukan bahan lemak yang boleh menyebabkan salur darah jantung tersumbat.

Malah coklat mengandungi bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkatkan rasa sihat. Coklat mengeluarkan endorphins yang membuat kita rasa gembira. Ia juga dapat menghilangkan rasa stres.

Dan coklat juga dapat memberikan tubuh kita tenaga segera. Kalau kita penat ... letih sangat ... nak makan nasi pun tak larat ... makan coklat dulu ... atau minum minuman bercoklat ... yang panas suam ... tubuh kita akan kembali bertenaga ... betul ... aku dah cuba ...


Jadi, kalau rasa stres ... tak de mood ... mendung sepanjang hari ... duduk ... dan makan coklat ... tapi awas jangan makan secara berlebihan ... ikut piramid makanan ... baru lah sihat ... dan jangan lupa lepas makan coklat ... gosok gigi ... itu penting ... hehe ..

"Berehat sebentar bersama coklat ... huhu ..." 




3 comments:

Puteri...Putri said...

Saya samalah mcm awk...sukeeeeeeee sngt mkn coklat...sdp coklat lagi dari gula2..semua sy suka...cloud 9...zess...kit kat...cadbury dan bnyk lagi...

aznanie said...

salam puteri ...
coklat ni sedap .. semua orang suka makan coklat .. tak kira golongan yang macam mana .. semua mengemari coklat .. kek coklat .. yummy .. anak-anak suka sangat la makan coklat .. tapi awas jangan makan banyak2 .. gosok gigi lepas makan coklat .. pesanan khidmat masyarakat .. hehe

Puteri...Putri said...

Waalaikumussalam,Aznanie

Mmg coklat sdp...jarang je org x suka mkn coklat...bt0l apa yg awk ckp,jg mkn bnyk,nanti rongak gigi...hehehe ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...