Tuesday, February 15, 2011

Resepi Kerepek Ubi Pedas



Ni mak aku yang buat kerepek ubi pedas. Aku tak pernah buat. Selalu tu tengok jek mak buat. Dulu ada gak cuba-cuba nak buat tapi separuh jalan jek, mak gak yang nyambung sampai siap ... hehe ...

Kerepek Ubi Pedas
Bahan-bahan:
Ubi kayu - di buang kulit, dibersihkan dan dipotong mengikut kesesuaian untuk menyagat
Minyak  - untuk menggoreng
Ajinomoto
Garam
Gula

Bahan diblend:
Lada kering - dibersihkan dan direbus
Bawang merah
Bawang putih

Cara membuatnya:
Ubi disagat dan digoreng menggunakan minyak penuh.
Apabila siap digoreng ketepikan dahulu ubi.
Dalam kuali, panaskan minyak
Tumiskan bahan blend sehingga naik bau
Apabila kelihatan lada garing, masukkan ajinomoto, garam dan gula secukup rasa
Kemudian, masukkan ubi yang telah digoreng tadi
Kacau rata, jangan terlalu kasar mengacaunya, nanti hancur pulak kerepek ubinya
Kerepek ubi siap




8 comments:

Dhia Delisha said...

tapi mcm mana nak bg dia ranggup? coz lin buat selalu je keras mcm kayu gak...huhuhu... apa2 reply kt lin nyer FB dhia delisha

aznanie said...

Mak kata masa tumis tu, minyak jangan letak banyak .. pastu pastikan kerepek ubi tu tak lemau atau masuk angin sebelum di sira ngan lada .. thanks yer sudi menjenguk blog akak .. hehe ..

mina said...

izinkan saya untuk mengambil resepi ini
untuk kerja kursus PMR saya.

aznanie said...

salam mina ...
akak izinkan .. tak salah pun .. hehe .. good luck for you PMR ok ... thanks sudi singgah blog akak yer ...

syaidatul akmar said...

akak,,nak resepi jugak ek,,untuk kajian sejarah PMR..huhuw

aznanie said...

salam Syaidatul akmar ..
silakan dik .. semoga berjaya dalam peperiksaan PMR yer ... thanks sudi singgah blog akak yer ...

Missy Cha said...

Akak sye amik resepi eh...nak cuba buat sendiri...tenkiu lebiu

zubaidah said...

saye nk print x boleh pulak..saye nk buat keja kursus sejarah ni....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...