Saturday, February 26, 2011

Beli Barang Dapur

Pagi semalam, ajak abah gi Sungai Rengit, gi Ambank. Aku nak bayar keta ... Kak Yong nak bayar duit rumah. Dia beli rumah kat Desaru Utama. Bestnyer dah nak ada rumah sendiri ...huhu. Urusan kat Ambank sekejap jek ... tak macam kat Maybank ... al maklum ler ... Ambank ni tak ramai orang berurusan ... cuma nak bayar loan jek kat sini ... kalau simpanan tu ... ramai yang ke Maybank ... termasuk ler aku ...hehe

Ni Ambank Sungai Rengit, aku amik gambo nih dari depan Terminal Bas Sungai Rengit .. yang nampak bumbung ni Terminal Bas Sg. Rengit ler ..

Lepas siap urusan kat Ambank, aku ngan kak yong gi kedai jual barang dapur .. maklum ler surirumah cam aku ni .. kena ler cari barang dapur .. nak masak musti ler ada barang-barang nyer kan ... dulu ader pasaraya Panduan Maju kat Sungai Rengit ni ... tapi laaa ni dah ... gulung tikar .. hehe .. jadi, kami gi kedai runcit jek ler ... kedai runcit ker ... sebab kat atas kedai ni tulis 'pasaraya mini'  hmmm ... tapi look like cam kedai runcit ... hehe .. apa-apa jek ler ...

Antara barang-barang yang dijual kat mini market nih ... kebanyakkan barangan yang dijual cuma barang-barang kering .. barang-barang basah ader gak ... tapi tak banyak .. buat ader-ader jek ...

Selalu aku beli barang kat kedai runcit ipa jek .. sebab aku tak beli dalam kuantiti yang banyak ... cam bawang tu tak pernah ler aku beli sampai 1 kilo ... yer ler ... dah orang dalam umah aku ni bukan ramai sangat ... aku, en.suami, ngan 2 hero aku jek ni ... masak pun skip-skip jek ... huhu ... selalu tu cokang lauk umah mak jek ... huhu .. sayang mak aku ...

Ari ni baru aku tau, rega bawang besar (merah) lebih murah berbanding bawang kecik (merah). Bawang Besar rega dia Rm 3.00 sekilogram, bawang kecik Rm 7.00 sekilogram. Yer ler kan, bawang besar dapat berapa bijik jek kalau sekilogram tu ... kalau bawang kecik tu .. mau penuh plastik sekilogram tu ... huhu ..

Kentang pun boleh tahan murah gak rega dia .. Rm3.00 sekilogram .. kentang biasa jek ni .. tak beso sangat ... tak kecik sangat .. yang sedang-sedang aje .... selalu tu aku beli 2, 3 bijik jek kat kedai ipa. Kalau beli banyak-banyak mau tumbuh kentang tu kat dalam bekas kentang aku ... haha .. aku beli kentang ni kalau en.suami request nak makan kari daging jek ... masak lain jarang ler taruk ... hehe

Lagi satu bawang putih ... sekilogram Rm 9.00 ... aku tak tau ler murah ker mahal .. sebab kat kedai ipa ni tak de tanda rega pun ... maklum ler kedai dalam kampung .. asal buleh jek .. kalau nak tau harga ... tanya jek ler ... bukan susah mana pun .. haha selalu aku beli bawang putih ni 3-4 buku jek ... tu pun dah banyak ... kekadang tu sampai kecut bawang tu tak abis-abis .. hehe

Kak yong beli banyak .. sebab dia duk umah abah. Jadi dia kena beli banyak ler .. bukan orang lain yang nak makan .. keluarga dia jugak ... huhu ... beli bawang besar sekilo, beli bawang putih sekilo, beli halia sekilo, kunyit pun sekilo, kentang sekilo, lada kering sekilo gak ... semua sekilo ... haha ...


Kak yong memilih halia ... begitu khusyuk sekali .. pilih jangan tak pilih .. huhu

Lepas dah abis menimbang barang kat luar ... kami masuk dalam kedai pulak .. umaaiiii ... padat nya barang .. sampai ruang nak lalu pun sempit ... tak leh masuk berdua ... tak muat ... haha .. dah ler ruang nyer sempit ... barang nyer bersepah ... tak tersusun .. bercampur-campur ... hmm ... susah nak cari barang ... sampai lupa nak beli asam jawa sebab asam jawa nyer tak nampak di pandang ... haha


2 comments:

Nava.K said...

I am so used to this, after all I manage the home affairs all the time.

aznanie said...

oh,that great ... hehe ...malunyer sayer ...hehe ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...