Friday, April 29, 2011

Resepi Ayam Bakar Madu

Ayam Bakar Madu


Bahan-bahan:







1 ekor ayam - potong 16 dan dibersihkan














1/2 cawan paprika (serbuk lada) - terpulang la pada citarasa
















1/2 cawan sos tiram - juga terpulang pada citarasa masing2















1/2 cawan Madu












3 sudu besar serbuk pati sedap knor

Cara-cara membuatnya:





Tuangkan madu ke atas ayam yang telah dipotong dan dibersihkan.












Gaul hingga sebati madu dengan ayam tadi.













Kemudian, masukkan sos tiram. Sebenarnya sukatannya tak tentu .. ikut suka la ...









Gaul sebati sos tiram bersama ayam













Masukkan serbuk pati ayam sedap knor ... kalau tak ada guna ajinomoto pun ok jugak .. cuma kurang ler rasa lemaknya ..









Akhir sekali, masukkan serbuk paprika atau serbuk lada ke atas ayam yang telah digaul bersama sos tiram dan madu tadi .. ikut suka la .. kalau suka pedas letak la bebanyak sikit serbuk lada nya ..










Gaul rata-rata serbuk lada tu .. pastikan keseluruhan ayam tu kena dengan serbuk lada .. pastu perap lah ayam tu ... dalam 4 hingga 5 jam ..









Kemudian, bakar le ayam tu .. buleh masak stail barbecue cam ni ... atau buleh jugak dimasak dalam oven .. terpulang pada citarasa masing-masing ...

13 comments:

Anonymous said...

saya nk buat ayam madu dgn 25 esok ayam, tp saya tak tahu nk anggarkan bahan2, takut terlbih atau terkurang. boleh tolong?

aznanie said...

salam ...
akak pun pakai agak2 jek ... masa masukkan bahan2 tu gaul sebati semua bahan .. bila ayamnya dah tersalut sepenuhnya dengan bahan2nya .. maka dah cukup la bahannya tu ... cam tu jek .. main agak2 jek .. sorry ye sekiranya cara akak ni tak begitu membantu ye ...

Anonymous said...

nak buat jualan dengan cara mcm ni ok tak ... so tak perlu la bahan2 lain mcm serai ke air limau ke ... sebab tgk resipi kat internet semua byk bahan tapi x menjadi hehe ...

aznanie said...

salam ...
terpulang pada anda la .. tapi pada pandangan saya tak menjadi masalah kiranya nak di buat jualan sekali pun kerana rasanya memang sedap ... saya dah cuba banyak kali dan berbagai cara .. maksudnya .. saya bakar stail bakar ngan arang buleh .. bakar dalam oven pun boleh .. atau nak perap seekor pastu bakar cam ayam golek pun pun boleh .. tak menjadi masalah .. rasanya memang sedap ..

aMy SiDeK said...

kalo ayam nak potong 20 okeyh x? ke terlalu kecik ek?

aznanie said...

salam amy sidek ..
terpulang pada anda sebenarnya .. kalau ayam nya kecik cepat masak nya .. kalau potong 16 tu yang sedang2 gitu ... standard size la tu .. tak kecik .. tak besar ..

Anonymous said...

Terima kasih.. Saya dah cuba mmg sedap.. Tp sy tambah serai sikit gaul sebelum masuk serbuk cili. Madu pun sy guna yg jenis ada campur dgn limau.. Sedapp tima kasih kongsi resepi. Sebelum ni buat rasa biasa2 je.. Yg ni mmg TERBAIK!

aznanie said...

salam ...
alhamdulilah .. menjadi ya cubaan pertama .. sedap pulak tu ... mesti sedap hingga menjilat jari .. hehe .. thanks sudi singgah dan mencuba resepinya ye

Anonymous said...

Saya nktry tp nk blr dlm oven.agak2kalo bkr dlm oven brapa minit ek?

Cikbintang said...

Salam Sis,
terima kasih resepi ni...
sy share d blog sy =)

http://laylaluckystars.blogspot.com/2012/07/ayam-madu.html

Anonymous said...

berapa lama nak masak dalam oven?

Anonymous said...

anonymous ni kat ne2 blog mesti ader....suke bukak blog kn......

Anonymous said...

mmg kena guna sos tiram ke?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...