Friday, April 29, 2011

Resepi Air Asam Cicah Ikan Bakar

Aku selalu buat air asam ni bila bakar ikan .. ikan cencaru ler biasanya .. kalau ikan pari aku lebih suka wat sambal tumis yang curah atas ikan pari bakar tu ... kalau aku wat daging bakar pun aku wat air asam cam ni jugak ... pada aku ikan bakar memang sejodoh ler ngan air asam ni .. jadi, jom layan resepi air asam nih ...

 Air Asam Cicah Ikan bakar


Bahan-bahan :
Segenggam lada cili
4 ulas bawang merah - dihiris halus
2 ulas bawang putih - direbus dan di ketuk
1 cawan air asam jawa
1 inci belacan
Garam
Gula
Ajinomoto

Cara-cara membuat :






Bawang merah dikupas kulitnya .. di bersihkan .. dan dihiris halus ..











Lada cili di potong kecik .. dimasukkan dalam mangkuk berisi bawang merah tadi .. ketuk bawang putih sekali dan dicampurkan sekali ...










Masukkan garam, gula dan ajinomoto ke dalam mangkuk tadi ...










Pastu bakar belacan .. agak-agak dah nampak cam garing belacan tu .. angkat dan letakkan didalam mangkuk tadi ...










Kemudian, masukkan air asam ... kemudian ramas belacan dan bahan-bahan lain yang terdapat dalam mangkuk tadi ... pastikan kuahnya tidak terlalu pekat dan terlalu cair .. yang sedang-sedang saja ... rasakan manis, masin nya .. tokok tambah kalau perlu ...




Dah pun siap air asam aku ... leh terus makan ikan bakar ... gerenti menjijat pinggan punya la .. haha ..

16 comments:

Anonymous said...

ramas??? pakai tangan k... pijo la tangan.. pkai sudu bleh kan.. nampak sedap.. thank for recipe..

aznanie said...

salam ...
ramas guna hujung jari jek dik ... janji bahan2 tu hancur dan sebati ngan air asam tu ...
thanks juga singgah blog akak yer

Nur Hidayah Idris said...

kenapa kena bakar belacan?

Anonymous said...

Kalo bkr br la sedap sbb bau pn lbh sedap

Anonymous said...

Da try buat mmg pergh... Tp sy tmbh nenas masak... Hmmm sedap sgt ... Xcukup.. Hehe... Tq bg resepi

Alia Fazani said...

Sdapnye...meleleh tgk..huhu tbe2 ase teringin plak

Anonymous said...

Masuk bawang putih... Mcm lain je.. Lagi sedap agaknya... Nak try le..

NOR SHAHRINA ZAILANI said...

Hmm nk buat juadah berbuka lah... Huhu cm best je ni...

Nanie Noraini said...

salam Nor Shahrina Zailani ...
silakan di cuba ... memang sedap .. makan ngan ikan bakar ... perrrhh .. sedap tak hinggat .. hehe

Anonymous said...

memang seddap...tq for d recepi

Anonymous said...

Terima kasih utk resepi ni.menjadi!!

norazwana zainudin said...

Bwg putih klu bakar bole x sis?

Anonymous said...

tq for sharing...mmg sedap ...lain kali pakai resepi ni je...best....

Anonymous said...

dh try bez sgt

abdul jalil said...

izin mohon share. tq

1 malaysia said...

Saya dh cuba mmg best air asam ni

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...