Sunday, April 10, 2011

Birthday Along!!

Birthday boy, along ..

Semalam birthday anak sedara aku, along yang ke-17 tahun ... dah bujang anak sedara aku ni .. tahun ni amik SPM ..  jadi, ibu dia buat majlis doa selamat .. untuk keluarga aje. Tak de special apa-apa pun .. cuma berkumpul adik-beradik .. ngan makan-makan  .. sambil borak-borak .. sesekali berkumpul cam ni best jugak .. ya ler .. masing-masing kan kerja .. sorang kat Giant .. sorang kat Bandar Penawar .. sorang kat Johor .. sorang kat Pasir Gudang .. waktu-waktu cam ni ler baru dapat berkumpul selain hari raya .. 

 Makanan yang disediakan kan tak le banyak ... ala kadar aje .. tak sampai 20 orang pun dalam umah abah aku ni .. kami anak-beranak jek .. adik aku, radi pergi memancing la pulak .. lepas baca doa selamat terus berdesup pegi .. takut ikan lari kot .. haha .. 


Menu utamanya ialah soto. Soto ketupat .. bukan mee soto .. Cara menyediakan soto .. ambik ketupat sebanyak mana yang dikehendaki dalam mangkuk .. curahkan kuah sup .. amik sambal kicap sebanyak mana yang dikehendaki .. kalau suka pedas letak ler banyak .. kalau suka tak pedas letak le sikit .. kalau tak nak letak pun buleh jugak .. terpulang pada citarasa masing-masing .. last sekali, amik begedil .. dan letakkan dalam mangkuk tadi .. dah siap .. buleh la makan .. nyum .. nyum .. sedap ..

 Mak kata kalau nak buat doa selamat kena ada pulut kuning .. atau pun bubur merah bubur putih .. jadi, kak yong pun buat ler pulut kuning .. sebab masa tanya pendapat ramai, masing-masing vote pulut kuning .. cuma sorang dua jek yang nak bubur merah bubur putih .. haha .. kira menang majoriti ler pulut kuning ni .. pulut kuning ni di makan dengan lauk kari ayam .. sedap .. aku bedal yang ni dulu .. pastu amik ketupat, makan dengan kari ayam ni jugak .. diaorang semua cakap aku makan salah kombinasi .. haha .. peduli apa aku .. janji sedap .. haha ..

Yang ni roti berlauk .. roti tu di siat kecik-kecik, pastu di rendam dengan air bagi kembang .. pastu, masak daging ngan kentang .. caranya .. tumis daging ngan kentang tu dengan bancuhan kari .. letak ler garam, gula ngan ajinomoto ... bila daging dah pekat dan kering .. angkat .. dalam besen yang besar gaul kan roti dengan inti daging tadi .. gaul sebati .. pastu, curah dalam loyang pembakar .. bakar sampai kering air pada roti tadi .. atau bila dicucuk dengan lidi .. tepung dia tak mengikut pada lidi yang dicucuk tadi .. siap .. angkat dan potong .. sedap di makan dengan sos cili .. kuih ni kegemaran birthday boy .. jadi ibu dia buatkan khas untuk dia .. cewah .. touching .. haha ..


Sebahagian dari ahli keluarga aku sedang menjamu selera .. masing-masing khusyuk menghadap makanan .. terutamanya birthday boy .. haha .. jemput makan semua ..

Kepada Birthday boy,along ... mama ucapkan selamat hari lahir .. semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki .. belajar jangan ingat main jek .. tahun ni SPM .. kurangkan main netbook tu .. fokus pada pelajaran .. ni dah bulan 4 .. bulan 10 dah SPM .. pastikan ulangkaji pelajaran tu .. okay .. mama doakan semoga along mendapat keberkatan dunia dan akhirat .. amin .. amin ..

2 comments:

ciknoi said...

hepi besday along....

aznanie said...

hepi besday tuk ko jugak yer ..same tarikh kan ..nasi ayam penyet satuuuuu ..huhu ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...