Tuesday, April 26, 2011

Jalan-Jalan ... Beli-Beli ... Makan-Makan ... I Likeeeee ...

Pagi tadi mak ajak pegi Tapak Semaian kat Jalan Mawai, Kota .. nak beli pokok limau kasturi ngan pokok jambu batu yang buah besar .. yang selalu orang jual letak asam boi .. aku orait jek .. huhu .. jalan-jalan best .. i likeee ..

Tunggu abah balik dari mesin rumput .. lambat pulak abah balik ari ni .. biasa kalau hari panas .. abah tak tahan mesin rumput lama-lama .. paling lama pun sampai kul 9.30 pagi ler .. sebab dia keluar awal pagi .. sesungguhnya penantian itu suatu penyeksaan .. haha ...

Abah balik jek .. terus cakap abah, mak ajak pegi beli pokok buah-buahan .. abah kata dah tak beli pokok bunga, beli pokok buah pulak .. hai .. ada-ada aje .. haha ..

Kami gerak dalam kul 10.00 pagi gitu .. pecut laju-laju .. huhu .. pantang dapat peluang .. pecut jek .. naik kecut aku .. haha .. dan alhamdulilah .. kami sampai bandar lebih kurang kul 10.45 pagi .. sebelum gi tapak semaian, kitaorang pegi kedai jual barang-barang keperluan rumah .. mak nak beli pinggan letak lauk makan beradab .. untuk adik aku, teh .. nak buat kenduri kawin dia bulan 10 nanti .. lepas raya ..

Mak beli pinggan bujur besar 6 buah .. pinggan bujur kecik 6 buah .. pinggan makan 12 buah .. sudu 6 batang .. garpu 6 batang .. dan mangkuk nasi steel 2 buah .. dengan alas pemotong plastik 1 keping .. semua barang-barang ni berharga RM 170.00 sahaja .. huhu .. sahaja .. haha ..

Pastu, kitaorang gerak ke tapak semaian .. sesampai jek kat situ ... punya la banyak kereta parking kat depan kedai tu .. terpaksa parking jauh sikit dari pintu masuk tapak semaian tu .. masa tu dah pukul 11.45 pagi ... matahari rasa dekat dengan kepala .. punya la panas .. mak tak tahan nak berlama-lamaan memilih pokok-pokok buah-buahan ni .. terpaksa le aku yang memilihnya .. jadi aku cuma beli pokok limau kasturi 1 pokok ... pokok limau madu 1 pokok .. dan pokok jambu batu buah besar 1 pokok .. huhu .. tu jek yang mak sebut .. haha ... pastu beli baja akar 2 beg ... dah tu jek .. semua sekali Rm 22.00 aje ..

Siap .. kami pun balik .. abah ajak makan .. singgah kat gerai tepi jalan yang bersebelahan dengan gerai jual tembikai .. banyaknya tembikai .. mak kata boleh beli yang 4 biji Rm 10 tu .. sukee .. sukee ..

Kedai makan tu namanya Kedai Makan Afiqah .. ada nasi campur aje .. lauk yang tersedia .. ayam masak lemak cili api .. asam pedas ikan cencaru .. urap taughe ngan kacang panjang .. pisang masak lemak berempah ketumbar .. ayam goreng .. telur goreng .. telur masin .. sambal belacan ..

Aku amik lauk ayam goreng ngan telur masin sebelah ngan kuah asam pedas .. kuah aje .. huhu .. ikan nya nampak seperti tidak menyelerakan .. haha .. abah amik kuah asam pedas jugak ngan urap taughe ngan sambal belacan ngan telur masin sebelah jugak ... mak amik sayur pisang ngan urap taughe ngan telur masin sebelah jugak .. Aisy amik nasi sikit ngan telur masin sebelah .. Nabil pun sama ngan Aisy tapi dia punya nasi ada letak kuah lemak ayam cili api sikit .. 

Makanannya boleh tahan ler .. nak kata sedap sangat tu, tak de la .. nak kata tak sedap pun tak jugak .. abis jugak aku bedal nasi sepinggan  .. mak pun makan abis .. abah pun sama .. sampai licin pinggan .. cuma anak-anak jek yang makan tak abis .. air semua habis ... haus daaa .. cuaca panas ni ... semua nak minum ais jek .. 

Lepas makan, pegi beli buah tembikai .. banyak pilihan .. 2 biji Rm 10 ada ... 3 bijik Rm 10 ada .. 4 bijik Rm 10 ada .. yang kira timbang punya pun ada .. besar-besar .. kalau timbang sebijik mau ada dalam Rm 20 lebih gitu .. huhu .. tapi kualiti dia lebih bagus dari yang Rm 10 berbijik-bijik tu .. itu sudah pasti la .. haha ..

Selesai urusan membeli tembikai .. kami pun balik  .. jam dah pukul 12.45 tengahari .. alamak ... sempat ker sampai rumah sebelum kul 1.30 petang ... nak amik ayen balik sekolah .. huhu .. apalagi abah pun pecut ler .. huhu .. go abah go ...

Jangan tak caya .. kul 1.20 petang dah sampai umah ... siap singgah beli buah jambu lagik ... huhu .. laju giler abah pecut .. haha .. tapi memang tak berapa banyak kenderaan pun masa perjalanan balik tadi .. tu yang leh sampai sebelum kul 1.30 .. haha ..  

 

2 comments:

ciknoi said...

hebat tu abah pecut...hehehe ;)

aznanie said...

Salam lela .. abah memang .. dapat jek pegang stereng terus berubah jadik orang muda .. haha ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...