Wednesday, March 23, 2011

Udang Galah Besar Punya!!

Sekadar gambar hiasan .. dari en.google ..

First time tengok udang sebesar ini .. aku ni memang jakun sikit .. haha .. adik ipar aku, nua yang beli .. beli kat pasar Tanjung Gemuk kata dia .. sebelum jambatan Pahang - Johor tu .. kata dia harga udang tu sekilo Rm 62.00 .. yang dia beli ni tak sampai sekilo pun .. cuma 600 gram jek .. ada ler dalam 5 ekor .. rega nya Rm 40.00 .. huhu ..

Adik aku ni tanya aku, udang nak masak apa yang sedap? Entah, aku ni bab masak udang tu ada sikit fail .. haha .. kalau setakat sambal tumis udang tu leh jek la .. boleh ler sambal tumis udang pun .. kata adik ipar aku, nua. Jadi on jek ler menu malam ni, sambal tumis udang galah beso .. huhu ..

Pada aku, udang ni liat sikit .. maklum ler .. beso kan .. tapi manis isi dia. Cam khayal makan, manis dia bukan sebab letak gula tau .. manis isi dia .. semulajadi gitu .. sambalnya memang kena le letak gula sikit .. baru ada rasa masin-masin manis .. gitu .. aku letak bawang beso sampai 2 bijik .. sukee makan bawang beso yang dah layu dalam sambal tu ..

Makan sambal tumis udang tu dengan ikan putih pekasam. Aku goreng ikan pekasam tu, pastu tumiskan bawang besar ngan lada kecik. Curahkan bawang ngan lada tu atas ikan pekasam goreng tadi. Perahkan asam limau kat ikan pekasam tu .. fuh .. makan tak hinggat ... haha ..

Sambal tumis udang .. masih dalam kuali ... tunggu kuah pekat ...


Sambal tumis udang siap di hidangkan dalam pinggan .. lihatlah betapa besarnya


Yang tengah tu ikan pekasam goreng ... tam malas nak kopek udang sendiri .. cokang laki dia punya .. manja la kunun .. haha


Tam ngan suami dia, nua .. tengah makan pun nak posing jugak .. haha

2 comments:

Azueriena Norash said...

wallaaaa nengok udang tu raser nak pengsannn....besorrr nyaa...sedpap tuu perghhh....melelehh ayaq lioq...huhuhuu

aznanie said...

betul rasa cam terkejut gak bila bukak bungkusan udang tu .. beso betul .. haha .. rasa dia sedap .. manis ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...