Thursday, March 03, 2011

Pertandingan Keceriaan Kampung

Sekarang ni mak aku sibuk giler .. ye ler nak wat kenduri kawin adik aku, tam yang tinggal tak berapa hari lagik ni .. dan lagi satu pasal pertandingan keceriaan kampung ni . Jadi, mak dan jiran sekampung mak aku ni kena ler memastikan halaman rumah di jaga dengan sempurna, dengan baik, dengan anggun gitu .. huhu ... kalau menang hadiahnyer ... RM 1 JUTA ... huhu .. kayo .. tapi tak ler sorang dapat 1 juta tu .. kena ler bagi-bagi .. dapat ler dalam Rm 1 ribu sorang .. huhu .. ok ler tu ..

Selain memastikan pokok-pokok bunga yang ditanam tumbuh dengan sempurna, mak kena ikut tema yang telah di tetapkan .. haaa ... ada tema .. jangan marah ler .. Temanyer ceria bersama orkid. Jadi, setiap halaman rumah MUSTI ada pokok bunga orkid ... huhu ... mahal tu orkid .. satu pokok yang tak berapa nak kembang bunga dia Rm 8 ... kalau nak yang anggun ... yang menawan ... yang berseri .. kena up ler sikit rega dalam Rm 25 ker Rm 30 ker sepokok. Itu baru sepokok. Tak kan nak tanam sepokok pulak .. musti ler berpokok-pokok ... baru ler tema .. haha ..


Lagi satu, pokok orkid ni ... leceh .. nak jaga dia .. kena selalu tukar sabut. Nak kena baja .. kalau mak aku ... dia buat sendiri baja orkid ni .. cara nya: blend kepala ikan bilis bersama air. Dah hancur tambah lagik ngan air. Pastu siram kat batang pokok orkid tu. Kena buat dalam 2 kali sebulan. Baru orkid tu tumbuh dengan subur.

Kalau jiran sebelah rumah aku ni .. dia letak sebuk batang kelapa sawit yang dah reput .. jadi nampak hitam jek kat bawah batang pokok orkid tu .. yer le .. dia senang nak dapat bahan tu ..sebab dia tanam sendiri kelapa sawit kat ladang tu ...  kalau mak aku nak cekau kat mana .. haha

Nak siram pun kena ada skill .. bukan leh main siram pakai getah paip tu .. kojol pulak pokok orkid tu .. selalunyer mak .. tadah air dalam baldi .. pastu amik gayung .. siram ler pelan-pelan kat bawah pokok orkid tu ..  adusss ... sabo jek aku nengok mak nyiram pokok orkid tu .. kalau aku .. haha .. aku tala jek ngan getah paip ... marah mak aku .. huhu

Bak kata ketua  tempat mak aku ni ... kalau tema nya orkid ... jangan ler tanam pokok orkid jek .. pokok bunga lain pun tanam ler jugak .. haha .. aku gelak dulu .. sebab ada gak jiran mak aku ni ... tak tanam pokok lain dah .. pokok orkid jek .. macam-macam jenis orkid ada. Yang lurus, yang kembang, yang kecik, yang beso .. semua ada .. pokok bunga lain dia cabut .. haha ..

Lagi satu yang musti ada pada halaman setiap rumah adalah pokok sayuran. Tanam ler .. pokok cili ker, pokok sawi ker, pokok terung ke, pokok kobis ker, pokok kacang botol ker .. apa-apa jek ler .. MUSTI ada 6 jenis pokok sayur... huhu ...


Mak aku suka tanam pokok sayur ni .. leh wat masak nanti kalau dah berbuah .. la ni dah tak termakan .. dah banyak sangat ler pulak sayurnyer .. haha .. buat hiasan jek ler .. tapi sawi mak ler yang paling menjadi ... gemuk-gemuk .. jiran-jiran semua geram jek ... haha

Selain pokok bunga ngan pokok sayur ... ada lagik yang MUSTI ada pada setiap halaman rumah untuk pertandingan keceriaan kampung ni .. iaitu ... banggola (betul ker sebutan nyer ni) .. pondok tempat pokok menjalar memanjat ... hmm.. yang ni umah mak aku lum ader .. lepas kenduri kawin adik aku ni baru nak bina .. haha .. kalau buat sekarang .. kat mana nak pacak khemah makan nanti ... huhu ..

Ini ler banggola yang aku cakap tadi ..  ni kat laman umah jiran mak
Dan yang terakhir MUSTI ada ialah kerusi meja batu atau kayu berserta pondok nyer .. yang di panggil 'tea blok' oleh jiran-jiran mak aku ni .. ini pun rumah mak lum ader .. pun alasannyer lepas kenduri baru nak mengadakan semuanyer .. haha .. kerusi meja batu yang dimaksudkan musti ler yang meja nyer bulat dan dikelilingi oleh kerusi batu yang bulat jugak .. rega nyer Rm 300.00 perset. Itu bagi golongan yang berkemampuan ler ... yang nak murah pun ada .. yang kerusi meja kayu .. tapi cantik jugak dah di kala .. rega sekitar Rm 200.00 - Rm 150.00 perset.

Ini pulak kerusi meja batu .. tapi tea blok nyer tak de lagik
Kalau kreatif wat ler sendiri .. cam pangkin panjang ..pastu cat ler kasi cun .. huhu .. tapi harus diingat yer .. pangkin panjang ni dibenarkan ada kat halaman rumah setelah pondok kerusi ngan meja bulat tu ada jugak kat halaman tu .. huhu ... MUSTI
Ini pangkin kayu panjang .. ini pun dari halaman umah jiran mak aku
Motifnya supaya seluruh isi rumah dapat meluangkan masa bersama-sama dan mengeratkan lagik kasih sayang sesama ...  duduk bersantai .. sambil minum-minum, makan-makanan ringan.. petang-petang .. ngan anak cucu .. suami .. menantu .. kan menambah kemesraan gitu .. tapi kebanyakkan jiran-jiran aku .. anak-anak semua keja luar .. tinggal berdua jek kat umah .. malas ler nak ngangkut air kat luar, kata jiran aku tu ... huhu sian .. tak cam umah mak aku .. ramai .. sebab kak yong duk umah mak .. anak-anak dia .. 4 orang .. tapi riuh nyer .. cam 40 orang .. haha .. campur ngan anak aku lagi .. 2 orang hero .. bertambah-tambah riuh ler .. gamat ..

2 comments:

Sya said...

seronoknya buat pertandingan cam tu kan...dok kat felda/felcra erk...mesti halaman rumah yang cantik...suka3

aznanie said...

salam ...
seronok memang seronok .. tapi dia punya penat .. huhu .. tak pe la tu .. penat tapi puas .. hehe ...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...