Tuesday, March 01, 2011

Peristiwa Yang Menganggu-gugat Kesabaran ...huhu

Sekadar gambar hiasan
Peristiwa berlaku semasa aku dan mak gi ke sebuah kedai menjual kain ela. Mak nak beli kain ela untuk baju kendarat kenduri kawin adik aku nanti. Aku cadangkan gi kedai yang paling ujung dulu. Tanya-tanya dulu ... bandingkan rega ... baru ler beli ... baru ler jadi pengguna yang bijak ... huhu

Sedang kami terbelek-belek kain yang terdapat dalam kedai itu, datang seorang pekerja perempuan datang menegur kami:

Pekerja1 : Nak cari apa?
Aku        : Nak cari kain ela 25 pasang. 1 pasang nak 4 meter. Nak warna dan patern yang sama. Tapi nak rega yang bawah RM 20.00. Ader tak?
Pekerja1 : Kalau cam tu yang ni ler (sambil menunjuk pada deretan kain yang berikat)
Mak       : Kain nya keras. Warna pun tak menarik. Kusam jek. tak cerah pun (sambil memegang kain
 tersebut)
Pekerja1 : kalau nak kain yang lembut, yang ni, Sutera Thai ( sambil menunjuk kain ela yang bergantungan
Yang ni 1 pasang Rm 80 tapi kalau beli banyak 1 pasang Rm 40 jek ler.
Mak      : Wah! mahal nyer. Lari budget makcik. Lagi pun nak wat baju kendarat jek tak yah ler memahal sangat.
Pekerja1 : kalau cam tu tak der ler (sambil berlalu dengan muka mencebek)

Kami pun bergerak ke hadapan kedai dengan niat nak blah le dari kedai tu, tiba-tiba seorang pekerja yang lain menegur kami:

 Pekerja2 : Kalau yang ni nak tak makcik (sambil menunjuk pada deretan kain yang lebih kurang sama patern dengan yang pertama tadi.)
Mak        : Ni sama cam tadi ... tapi kain nyer lebut sikit jek. Kalanyer gelap tak cerah le. Makcik cari yang patern lembut ngan kala yang cerah. Cam baju makcik ni.
Pekerja2 : Ooo ... yang cam ni tak de kalau nak bawah Rm 20.00 yang paling murah pun Rm 30.00 le makcik.
Mak       : Kalau rega tu, tak nak le makcik. Tak pe la. Terima kasih, nak
Pekerja2 : Sama-sama, makcik.

Kami pun beredar dari kedai itu. Mak jalan dulu. Aku pimpin anak aku, jadi jalan nyer agak lambat ler... tiba-tiba aku terdengar satu suara:

"Nak yang cantik ... yang lembut ... tapi rega nak yang murah ... mana ader ... cam ne punya orang pun ader"

Aku menoleh ke arah suara itu. Aku terpandang pekerja1 tadi bercakap dengan muka yang tercebek-cebek ... dengan mulut yang menjuih-juih ... eeeeee .. geramnyer aku ... rasa nak gi dekat budak tu ... nak sumbat-sumbat mulut dengan cili padi.

Suka hati orang le ... nak beli yang macam mana pun ... yang dia sibuk-sibuk tu buat apa. Bukan nyer beli pakai duit dia. Geram betul aku ... dah le muka tak lawa ... budi bahasa pun tak lawa jugak ... kalau nak ngata orang pun cakap ler slow-slow ... ni tak sampai terdengar orang yang dikata tu. Mau tak hangin aku ... sabo jek le ... aku malas nak manjang-manjang kan cerita ... baik aku blah ... tak de pekdah nyer melayan orang cam tu ... huh nyampah aku ...

2 comments:

ciknoi said...

as salam... mcm2 hal eh,ni mmg realiti.selalu jd kat pelangan cam kite..sabor eh :)

aznanie said...

salam ... tu ler ... geram jek ... kalau tak ingat gi ngan mak tu ... hmm ... main baling-baling kain lerr nampaknyer ... huhu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...