Monday, April 23, 2012

Resepi Sayur Sawi Goreng Belacan

Nak bagi resepi sayur sawi goreng belacan pulak ... masakan sayur yang mudah dan ringkas .. yang penting sedap .. amalkan makan sayur baru seimbang pemakanan kita .. kalau makan ulam-ulaman lagi ok .. tapi biasalah .. ramai yang memilih makan sayur yang dimasak dari makan ulam-ulaman ni .. aku le tu .. hahaha jadi, jom layan resepi sayur sawi goreng belacan aku  ni ...

Sayur Sawi Goreng Belacan
Bahan-bahan :
  • 1 ikat sawi - di potong sederhana panjang
  • 1 biji bawang merah - ditumbuk
  • 1 ulas bawang putih - diketuk
  • 3 biji lada cili 
  • 1/2 inci belacan- dibakar 
  • 2 biji cili merah - di belah tengah (jangan putus)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Sedikit air masak
  • Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
  • 1/2 sudu kecik sos tiram
Cara membuat :
  • Tumbuk bawang merah, belacan dan lada cili
  • Bawang putih diketuk sahaja
  • Panaskan minyak dalam kuali
  • Tumis bahan tumbuk, bawang putih dan sos tiram sehingga naik bau
  • Masukkan batang sawi dan kacau sebati
  • Bila batang sawi mulai layu, masukkan daun sawi dan lada yang telah dibelah tadi
  • Masukkan sedikit air dan kacaukan ia
  • Masukkan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
  • Kacau dan rasakan kuahnya
  • Biarkan mereneh seketika dan angkat

8 comments:

momomuffin said...

first time dgr sawi goreng belacan.. selalu masak kangkung.. blh try ni~

aznanie said...

salam momomuffin ...
Sebenarnya akak masak jek ... ikut resepi kangkung goreng belacan cuma gantikan kangkung dengan sawi ... rasa dia beza sikit ler .. sebab rasa kangkung ngan sawi kan berbeza .. tapi still sedap ... cuba lah ..
Thanks sudi singgah blog akak dan sudi beri komen yerrr ...

Anonymous said...

boleh try masak bukak posa japg ni..

Anonymous said...

kalo blend je sume yang kena tumbuk tu takpe tak?

aznanie said...

salam ...
kalo blend pun buleh cuma kurang rasa la sikit ... kalau tumbuk kan tak berapa lumat .. jadi masih rasa manis bawang2 .. gituuu ... apa pun terpulang pada citarasa masing-masing ...

ibnu mustofa said...

bleh test nie
maklumla org bujang baru nk blaja masak mak bapak plakk x da kt umah nk masak
Tq

Nanie Noraini said...

salam ibnu mustofa ..
orang bujang sekarang ni lagi terror masak dari anak dara tau ... hehe ... try ler ... senang dan sedap ... makan ngan nasi putih panas-panas ... bertambah nasi diikk oiiii

Arsad mekanik said...

tambahkan setengah kiub ikan bilis untuk menaikan lagi rasa yang lebih !

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...