Thursday, April 12, 2012

Resepi Kuih Siput Pedas

Kuih siput pedas ni mak paling pakar membuatnya .. semua orang sukakannya ... rasanya lain dari yang lain ... kuih siput mak ni tak berminyak sangat .. tak kering sangat .. sebab mak tak menggunakan minyak yang banyak semasa proses menyira lada .. jadi .. jom layan resepi kuih siput pedas mak aku ni ...
Pic dari carian google

Kuih Siput Pedas
Bahan-bahan :
  • Tepung gandum
  • Minyak masak - untuk diuli dalam tepung gandum
  • Sedikit air garam
  • Minyak untuk menggoreng kuih siput
  • Lada kering - direbus dan diblend
  • Bawang merah - diblend
  • Bawang putih - diblend
  • Gula, garam dan ajinomoto secukup rasa
  • Daun kari
Cara membuat :
  • Tepung gandum dimasukkan dalam mangkuk besar
  • Masukkan minyak masak yang telah dipanaskan ke dalam tepung itu
  • Gaul rata minyak dengan tepung gandum
  • Masukkan air garam dan air biasa sedikit demi sedikit
  • Uli hingga tepung menjadi doh dan tepung tidak melekat ditangan
  • Gentel tepung menggunakan cetak kuih siput - jangan terlalu kecik dan jangan terlalu besar
  • Apabila siap mengentel kuih siput, goreng dalam minyak yang banyak hingga kekuningan
  • Siap dan ketepikan
  • Dalam kuali tumiskan bahan yang diblend dengan minyak yang sedikit
  • Masukkan gula, garam dan ajinomoto secukup rasa
  • Gaul rata
  • Masukkan kuih siput yang telah siap digoreng tadi
  • Gaul rata-rata hingga kesemua bahagian terkena sambal
  • Angkat dan sejukkan dan simpan di tempat yang kedap udara

14 comments:

Lina said...

As salam ...

bole share resepi ni kan...
tp nak tanye...kalo nak buat yg tepung panjang2 sira lada...mcm ni juga ker...

aznanie said...

w'salam Lina ...
buleh ... tak masalah ..
kalau tepung panjang2 tu guna cara ni buleh .. cuma jangan gaul sangat takut hancur pulak hehe

lina said...

terima kasih yea...
insyaallah..saya nak cuba juga kuih siput ni...

aznanie said...

salam Lina ...
Sama-sama Lina .. ilmu kena kongsi baru manfaat ilmu itu .. betul tak???
Cuba lah .. sedap .. kalau nak tambah letak udang kering ke udang popeye masa menguli tepung pun buleh jugak .. kalau nak letak jintan2 pun buleh .. tapi kalau rasa original pun sodap jugak ... hehe

Vienna~ said...

salam...awk xjual ke kuih siput ni?sy berminat la nk beli..nk buat sendiri xbrape nk rajin :D

aznanie said...

salam Vienna ...
Mak ada jugak jual tapi peket kecik-kecik jek .. letak kat kedai .. tapi tak buat banyak .. sikit-sikit jek .. buleh ler buat makan bebudak .. hehe

aleya said...

Assalamualaikum... Minta izin copy yer... Cam unik je resepi ni

Anonymous said...

assalamualaikum.....
nak tanya apa beza guna majerin dgn guna minyak masak utk uli dgn tepung..

aznanie said...

waalaikummusalam ...
bezanya adalah dari segi rasanya ... kalu guna majerin rasanya masin2 lemak .. klu guna minyak masak ianya hanya merangupkan kuih siput itu tanpa meninggalkan sebarang rasa .. gituuuuu

@kezek said...

nak tanya... berapa sukatan untuk setiap bahan?

aznanie said...

salam @kezek ..
sukatan mengikut banyak mana nak buat .. maksudnya buleh agak dari berapa banyak tepung yg digunakan .. akak pun main agak2 jek sukatannya .. hehe ..

~Leyyatasha~ said...

mohon share resipi ni. cm sedap jerk.:)

Fiza Sharif said...

Salam kenal..

Saya gugeling around nak cari resepi kuih gunting..fav saya jugak tuh... terjumpa plak blog ni..
Thanks for sharing.. nampak cam menarik.. nak cuba laa nanti..

btw..jemputla ke blog saya jugak..
http://www.thesuperstarmommy.com/

Terima kasih n semoga dimurahkan rezeki...

*Saya follow yer :)

siti kamariah said...

assalammualaikum

mohon copy resepi yek,


terima kasih

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...