Sunday, July 21, 2013

Buka Puasa Hari Ke-12

Berbuka puasa hari ke-12 .. menunya adalah nasi tomato ... berlaukkan ayam masak merah ngan ayam masak kurmak ... tak lupa acar timun nenas ... kak yong yang masak ... request by mak buyung ni .. haha .. tetiba jek terimgin nak makan nasi tomato ... suh kak yong masak .. kebetulannya hari ni hari ahad ... suami kak yong iaitu abang ipar aku tak keja ... ajak diaorang berbuka umah mak ... maka terhasil la nasi tomato ni ... sedapp ... mak buyung ni makan bertambah .. 2 pinggan masuk dalam perut ... punya la mengah nak menghabiskan ... tak kira minum air bergelas-gelas tu lagi ... wallah ... memang penuh perut ... sampai tak bergerak baby dalam perut ni ... haha ... aku suh kak yong yang masak sebab aku tak reti nak masak nasi tomato ... tak pernah mencubanya ... nantilah ... suatu hari ni nanti .. jika diizinkan ALLAH ... pasti akan ku cuba membuatnya ... hehehe ...


Ini lauknya ... ayam masak merah ... yang ni aku biasa buat ... setiap kali hari raya memang menu wajib kat umah mertua aku ... adik-adik semua request nak makan ayam masak merah ni ... untuk resepi sila klik sini ... ayam masak merah ni makan ngan apa jek kena ... makan ngan ketupat buleh ... makan ngan lemang buleh ... makan ngan nasi impit buleh ... makan ngan pulut kukus pun buleh ... hatta makan ngan nasi putih pun buleh jugak ... semua kena ... kalau nak makan ngan nasi ayam ke nasi lemak pun buleh ... semua kena ... kira lauk serba buleh la ... semua masuk la kiranya ...

Satu lagi jenis lauk untuk di makan ngan nasi tomato ni iaitu ayam masak kurmak ... ni masak kurmak cara kak yong ... kalau masak kurmak yang biasa aku jumpa tu kala masakannya putih jek ... yang ni kak yong guna lada kering ngan kerisik ... sebab tu kala dia jadi cam kecoklatan sedikit ... memang la rasanya lain sikit dari ayam masak kurmak yang biasa aku makan ... tapi masih sedap lagi ... masakan ayam masak kurmak ni aku tak pernah masak jugak ... nanti la akan ku cuba jugak memasaknya ... In Sya ALLAH ...

Jemput-jemput kurma ... aku yang suh mak buat semalam .. teringin nak makan jemput-jemput kurma ... hehe ... sedap ... manis-manis masin mak buat ... tepungnya garing ... lembut jek ... banyak aku makan jemput-jemput kurma ni ... sedappp ... cam nak makan lagi esok ... makkkk ... watkan lagi esok yerrrrr ... hehe ...

Pulut panggang inti serunding ... mak yang teringin nak makan ... serunding lebih buat nasi ambeng untuk buka puasa hari khamis lepas ... serundingnya masih elok kata mak .. simpan dalam peti ais ... tu yang mak kukus pulut .. pastu cari daun pisang ... balut pulut ngan serunding .. pastu sarung ngan daun pisang ... bakar lerr ... mak memang pakar bab buat pulut panggang ni ... memang menjadi pulut panggang mak .. kalau hari raya ... mak buat pulut panggang tanpa inti ... cam lemang ler ... makan ngan rendang daging mak ... memang besttt la ... rasanya jadi lebih sedap dari pulut kukus biasa ... sebab ada rasa garing kesan bakaran ....

Kuih pulut salut serunding ... mak yang nak makan ni ... saja untuk pelbagaikan jenis kuih muih atas meja kata mak ... hehe .. buleh gitu ea ... yang ni senang jek nak buat ... pulut yang dah di kukus tu .. dikepal-kepal jadi bulatan .. pastu leperkan ... salut ngan serunding ... taaaaraaaa ... dah siap .. mudah kannn ... rasa pun sedap bagi pengemar kuih ni .. kalau aku memang kureng gemar kuih begini ... lebih suka pulut panggang .. suka yang garing-garing gitu ....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...