Tuesday, July 16, 2013

Menu Sahur Dari 1 Ramadhan Hingga 7 Ramadhan

Semenjak Ramadhan ni ... tak de pikir lain ... menu sahur ngan menu berbuka jek ... maklum ler ... surirumah la katakan ... kena pikir nak masak apa untuk santapan anak-anak dan en.suami .... kalau plan awal senang nak cari bahan ... tak de la kelam kelibut bila nak masak ... karang itu tak de .. ini tak de ... plan nak masak lain .. lain pulak yang dapat masak ... itu kira ok la .. buatnya semua tak de .. nak masak apa .. sian kat anak-anak ngan en.suami .. dah ler seharian berpuasa ... nak berbuka tak de apa nak dimakan ... itulah pentingnya merancang awal supaya segalanya teratur dan dapat memuaskan hati semua dan diri sendiri ... gituuuu ... ok ... bersesuaian ngan tajuk di atas ... jom tengok menu bersahur keluarga ku dari Ramadhan pertama sampai Ramadhan ke 7 iaitu subuh tadi ...


Sahur hari pertama .... sebab berdua jek ... anak-anak tak de .. gi umah atuk dia .. en.suami kata masak yang ringkas jek la ... nasi goreng pun sodap ... tu yang buat nasi goreng bodo jek tu ... cuma gorengkan ikan bilis jek tabur atas nasi masa makan ... habis semangkuk makan berdua ... hehe ... 

Sahur hari ke-2 ... rendang daging  kak yong ... ni lauk dari umah mak ... cokang bawak balik ... panaskan masa makan sahur ... anak-anak mintak daging burger ... makan ngan nasi lauk daging burger ... hmm .. apa-apa jek la anak-anak aku ni .. yang aneh-aneh ...

Sahur hari ke-3 ... kobis masak lemak ... gandingkan dengan ikan mata beso goreng garing-garing ... pastu buat sambal udang sikit ... makan dengan nasi panas ... fuuuhhh ... subuh-subuh pun makan bertambah .. hehe

 Sahur hari ke-4 ... asam rebus bendi ... pun masih digandingkan dengan ikan mata beso goreng ... hari ni sahur berdua ... hari sabtu ... coti sekolah .. anak-anak tido umah atuk dia ... en.suami kata lauk ni jek la ... cukup ... tak yah banyak-banyak sangat jenis lauk nya ... baikkkkk ... hehehe ...

Sahur hari ke-5 ... rendang ayam bersama sambal kacang ngan sayur goreng jawa ... ada ketupat daun lagi ... pemberian jiran baik ku, kak uji ... sanggup dia hantar petang-petang sebelum berbuka ... memandangkan aku berbuka kat umah mak aku ... aku simpan jek la lauk pemberian kak uji ni ... buat makan sahur kata en.suami ... hehe ... memang sedap la rendang ngan sambal kacangnya ... terbaikkk sangat ... terima kasih kak uji yang baik hati .. hehe

Sahur hari ke-6 ... ayam masak kari ngan kentang ... tak lupa sambal sotong ... favorite mak buyung .. hehe ... makan sahur ngan anak-anak .. anak-anak makan sikit jek .. maklum le mata kelat ... tekak lagi la kelatnya ... makan asal buleh aje .. siap makan tak nyempat-nyempat nak masuk tido semula ... tak pe la ... janji diaorang bangun ... makan sahur ... tu yang penting ...

 Sahur hari ke-7 ... ketam berlada ... mak yang masak untuk berbuka ... tapi ada lebihan .. so ... bawak balik .. perangatkan jek ... leh wat lauk sahur .. hehe ... yang aku masak cuma sayur kangkung goreng belacan ngan ikan mata beso goreng jek ... bertambah en.suami ngan anak-anak makan walaupun mata n tekak kelat .. hehe ... seronok makan ketam agaknya .. bukan selalu dapat ... kannnn ...

Air ni harus ada setiap kali bersahur ... nestum 3 in 1 ... lepas makan nasi mesti minum air ni ... anak-anak memang tak miss la .. makan sikit tapi air nestum 3 in 1 perasa original ni memang buleh abis 1 gelas ni ... sebab tu diaorang bertenaga walaupun makan nasi sikit ... haaaa ... inilah rahsia ku .. hehe ...

Ok ... ini menu bersahur untuk seminggu ... minggu depan aku buat lagi entry yang sama tapi sahur minggu yang selanjutnya ... hehe ... buat posting makanan untuk seminggu terus .. kalau buat hari-hari tak larat asik tayang gambo makanan jek .. hahahhaa

4 comments:

adda syuhada said...

sedapnya...

nor laila said...

terbaik....

Nanie Noraini said...

salam adda syuhada ...
masakan yang ringkas2 jek ... makan sahur semuanya terkulat2 .. hehe

Nanie Noraini said...

salam nor laila ..
masakan biasa2 jek .. masakan org kampung .. hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...