Thursday, July 04, 2013

Check Up My Third Pregnancy : 36 Minggu

Diam tak diam ... dah 36 minggu .... dah berat sangat rasanya perut aku ni ... cam tak larat nak bawak ... hahaha ... temujanji klinik dah 2 minggu sekali ... bohhhsannn asik duk dalam klinik jek ... bukan apa .. penat duduk menunggu ... hmmm ... redha jek la ...



Ok ... minggu ke 36 ni kena jumpa doktor ...  scan lagi ... nak tengok kepala baby dah turun atau belum ngan nak tengok uri di mana ... aku sampai klinik kul 8.15 pagi ... duduk menunggu nama panggil kat kaunter pendaftaran dekat 1 jam .. lebih kurang kul 9 lebih ... kematu buntut mak buyung ...

Lepas nama di panggil .. gi makmal .. anto urin ngan amik darah ... nak tengok darah cair atau tidak ... alhamdulilah .. darah aku ok ... 13.3 ... urin test pun ok ... tak de masalah ... alhamdulilah ...


Masuk bilik pemeriksaan untuk ibu dan anak ... amik timbangan berat badan ... walauweeiii .. naik lagi ... 2 minggu lepas 66 kg ... kali ni naik ... haha .. jadi 67.3 kg pulak ... hahaha ... bapak berat aku ni ... pastu pam darah ... tekanan darah ok ... 100/70 ...

Lepas tu ... gi bilik doktor ... bilik doktor ialah bilik nombor 5 ... masa aku duduk tu jam menunjukkan kul 9.45 pagi ... duduk menunggu dan menunggu ... dari mata segar sampai mata layu .. dari duduk tegak sampai duduk senget .. tak panggil-panggil jugak ... belakang dah sakit ... duduk lama sangat ... aduyaiii ... kawan-kawan yang seangkatan dengan ku  pun sama mengeluh ... sampai ada yang duduk bersila atas kerusi .. haha ... aku rasa nak baring jek ... sakit dah belakang .. campur lapar lagi ... hmm ... cepat la doktor oiiiii ...

Masa nama aku kena panggil tu ... mata sempat jeling jam ... kul 11.45 pagi ... peerrhhh ... dekat 2 jam duduk menunggu kat situ .... cakap kat misi yang panggil tu ... tunggu sampai nak terberanak .. misi tu cakap dah beranak lum ... ciiissss ... sabo jek la ...

Masuk dalam bilik doktor ... terus suruh baring ... misi Nana yang ambil ukuran tinggi rahim .. tinggi rahim aku untuk hari ini ialah 37 cm ... kadar normal kata misi ... pastu bubuh gel kat perut ... sejuuukkkk ... nasib baik aircond tak berapa nak kuat .. pastu doktor datang ... dia pun memulakan tugasnya ...

Mula-mula ... cari kepala baby ... ok ... kepala baby dah turun ke bawah ... pastu cari jantung baby ... jumpa jantung baby kat sebelah kanan perut aku ... pastu pencarian diteruskan ... cari kaki ... walauweeiii ... susah amat ... sebab baby bergerak-gerak ... doktor tak dapat nak tangkap ... tak cantik gambar yang dirakam ... cari dan cari ... akhirnya dapat tapi kiraan kat mesin scan tu menunjukkan tulang baby cuma 31 minggu aje ... tapi kalau di ikutkan dah 37 minggu ... ayaakkk apa dah jadi ... pastu doktor ukur berat badan baby ... cuma 1.9 kg jek ... hahhhh ... cam mana ni ... baby kecik kata misi ... risau dah aku ni ... doktor cakap dia nak rujuk kes aku ni pada ketua dia kat HSI ... alamakkkkk ...

Siap scan .... doktor cakap tunggu misi telefon petang nanti samada kena gi HSI buat scan semula ... nanti diaorang bagi surat refer ke sana ... walauweeiii ... hati dah tak keruan ... serius sangat kerrr ... sedangkan masih ada beberapa minggu lagi baru nak sampai ke 39 minggu .. iaitu masa untuk bersalin .. maknanya masih ada waktu untuk baby aku menambah berat badan dia ... yerrr takkk????

Aku balik dengan rasa yang tak best ... tak best sesangat ... dan rasa tak best tu aku kongsi dengan en.suami .. dia pun sama rasa tak best jugak .. haha ....

Petang tu aku tak lekang dengan hp ... bawak ke mana saja .. takut kalau-kalau misi telepon aku tak dengar ... dan akhirnya .. kul 4 petang ... misi Nana call ... dia cakap tak yah gi HSI ... just follow temujanji yang diaorang bagi ... next appointment pada 17/7 ... scan lagi ... jika keadaan masih macam tu ... dan berat baby masih tak bertambah ... barulah gi HSI ... fuuhhh ... legaaa ... ada masa lagi untuk baby aku tambah berat badan dia ... sooo ... tugasan seterusnya ialah memastikan berat baby naik ... cam mana????? tak pe ... tanya pada yang pakar ... hahaha ... siapa pakar ... sila angkat tangannnnn ....

2 comments:

Mizz ErMa said...

kalau sy pon sy susah hati jgk..kalo mcm tu akak kena banyakkan makan makanan yang berkhasiat la..hehehe

Nanie Noraini said...

salam mizz erma ...
thanks yer ... masalahnya berat akak memang dah naik sesangat ni ... cuma baby jek kurang beratnya ... makan vitamin utk baby tapi yang selera bagai akak ler ... hehe ... khasiat tak sampai baby ... abis kena serap badan akak ... hehe ...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...