Friday, July 12, 2013

Berbuka Hari Ketiga Ramadhan

Dah 3 hari kita berpuasa ... tak sedar masa berlalu pantas sekali ... hari ni kami berbuka puasa berdua sahaja ... anak-anak balik umah atuk dia ... maklum le .. esok cuti sekolah ... lepas basuh kasut sekolah .. masing-masing cabut ikut atuk dia balik ... hmm ... tak pe la ... cuti sekolah aje la diaorang leh tido sana ... bagi cannn la ... memandangkan anak-anak tak de ... masak lauk berbuka yang ringkas  jek ... makan berdua jek pun .. hehe ... apa yang aku masak .. jom tengok ... hehe ...

Ayam goreng simple ... goreng bersama bawang merah dan bawang putih ... nak resepi klik  sini yerrr ... goreng 3 ketul aje ... sorang seketul ... 1 spare ... hehe ... sengaja goreng garing sikit ... baru best .. aku memang suka makan lauk yang digoreng garing .. ayamnya garing ... rempahan nya pun garing sama ... garing tauu ... bukan hangus ... hangus tu pahit .. tak sedap la pulak nanti .. hehe ..

Makan bersama sup daging ... resepi sup daging klik sini yerrr .... kuah dia pekat ... rasa rempahannya ... bestt ... makan panas-panas .. keluar peluh semua .. hehe ... nak power leh tambah sambal kicap atau sambal belacan .. tapi hari ni aku tak  makan ngan sambal kicap atau sambal belacan .. just makan nasi putih bersama sup daging ngan ayam goreng jek ... en.suami tak cerewet ... apa yang ada dia makan jek ... kalau dia nak makan .. pandai la dia request ... kalau dia diam .. selamat la mak buyung .. hahahaha

Sebagai kunyah-kunyahan, aku sediakan rojak asma atau rojak apam ... untuk resepi rojak asma sila klik di sini yerr ... sedappp ... kuah kacangnya jangan terlalu pekat atau cair ... sedang-sedang pekatnya .... baru ngammm ... hehe ... ini makanan favorite en.suami ... sebab sayang suami ... kenalah masakkan makanan kegemaran dia ... tak gituuuuu ... hehe

Pembasuh tekak ... air horlick ais ... padahal ari ni hujan lebat plus ribut petir lagi ... ais tetap jadi pilihan ... hehe ... nak buat cam mana ... seharian tak minum air .. tekak rasa kering sangat ... tak kira la hari ujan ke .. apa ke ... memang nak minum ais jugak ... resepi air horlick aisss??? senang jek ... untuk bancuhan setengah jag ... ambil horlick 5 sudu besar ... campurkan susu pekat manis anggaran 1 senduk (anggaran sahaja) ... masukkan air panas suku jag ... kacau sampai horlick dan susu larut dalam air ... masukkan air masak sejuk suku jag ... kacau lagi rasakan kemanisannya ... kalau buleh manis la sedikit sebab nak letak ais kannn ... horlick pun kalau suka yang kaww ... leh tambah lagi ... akhir sekali, masukkan ais ... sukahati nak banyak mana pun aisnya ... yang dalam pic ni ... 1/2 jag minum berdua ... straw pun dua ... romantikkk koooo ... haha ... bukan selalu berdua gini ... selalu ada anak-anak ... hehe ... 

Ok ... ini aje la menu untuk berbuka puasa ari ketiga ramadhan tahun ini ... ringkas-ringkas aje ... mak buyung tak larat nak masak bebanyak ... cukup la ini untuk makan berdua ... selamat berbuka puasa semua yerrrr ...

4 comments:

miss fifi said...

berdua je ke? romantik tu :D

Nanie Noraini said...

salam miss fifi ...
hehe ... ari ni berdua ...itu yg nampak di alam nyata ... yang dalam pewut ni ada lagi sorang .. hehe ... sebab lum kuar ... masih lagi di anggap berdua ... romantik la sangat ... setakat makan berdua di rumah jek ... hehe

adda syuhada said...

Assalamualaikum...nampak menyelerakan betul menu...

Nanie Noraini said...

waalaikummussalam adda syuhada ...
masakan yang ringkas2 jek ... semua ni favorite en.suami ... ringkas dan kena dengan selera ... mudah disediakan dan sedapppp ... try ler yerrr ... hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...