Sunday, August 26, 2012

Resepi Ayam Masak Merah

Nak wat resepi ayam masak merah pulak ari ni ... rasanya dulu dah buat ... hehe .. buat sekali lagi pun tak de salahnya kannnn ... ayam masak merah ni simple jek ... tiap kali rasa mesti buat ayam masak merah ngan kari daging ... lauk lain tak de request ... hehe ... sooooo ... jom layan resepi ayam masak merah aku ni ...


Ayam Masak Merah

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam - potong sedang
  • 1 batang serai - diketuk
  • 20 tangkai lada kering - rebus dan blend
  • 5 biji bawang merah - ditumbuk
  • 4 biji bawang putih - ditumbuk
  • 1/2 inci halia - ditumbuk
  • 2 sudu sos tiram
  • 2 sudu sos tomato
  • 3 sudu sos cili
  • 1 biji bawang besar - di hiris bulat
  • 1 biji buah tomato (tak letak pun tak pe)
  • Gula, garam dan ajinomoto secukup rasa
  • Serbuk kunyit - untuk mengoreng ayam
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis
  • Air perahan asam jawa

Cara membuat :
  •  Gaul garam dan serbuk kunyit pada ayam 
  • Panaskan minyak dalam kuali
  • Bila minyak panas, gorengkan ayam 
  • Tidak perlu garing, cukup sekadar matikan darah ayah sahaja
  • Ketepikan ayam dahulu
  • Dalam kuali yang lain, panaskan minyak
  • Tumiskan bahan tumbuk dan serai hingga garing
  • Masukkan lada kering yang telah diblend tadi
  • Biar sambil di kacau-kacau lada sehingga lada garing
  • Masukkan sos tiram, sos cili, sos tomato, garam, gula dan ajinomoto
  • Kacau sebati
  • Masukkan ayam yang telah digoreng tadi
  • Kacau sebati
  • Masukkan air perahan asam jawa 
  • Masukkan bawang besar yang dihiris bulat dan tomato buah yang dipotong baji
  • Biarkan mereneh seketika
  • Bila kuah mulai memekat, bulehlah di angkat dan dihidangkan
  • Enak di makan bersama ketupat dan sayur lodeh
 Ayam masak merah bersama sayur lodeh ... nyum ... nyum ... lapar ler pulak ...hehe


10 comments:

Drop 2 shop said...

asssalamualaikum, terima kasih ye share resepi ni..sy copy ye nak cuba masak.. ;-)

Azian said...

Nampak sedap.Terima KAsih share resipi

Anonymous said...

Time kasih resepinye.....mmg sodap

puteri elena said...

Terima kasih kak. Baru try.. best sangat2 :)

Anonymous said...

selalu msk ayam merah, tp aritu try cara ni..mmg sedap.. akak sy dtg umah, kasi mkn..siap puji minta resepi lg..ihi..katanya mcm lauk kenduri...tq ya...dala

Anonymous said...

hihi...

looked sedap. can translate the recipe into English pls.

thank you!

Bali Tour said...

Terima kasih atas recipe nya
nanti saya nak coba masak :)

oli said...

Saya dah cuba resepi ini. Sangat sedap. Terima kasih.

Anisah Abd Rahman said...

cari resipi untuk masak lauk bukak posa arini. nk cuba resipi awak la. nmpak mudah jer

Anonymous said...

Thanks for the recipe. Will try. InsyaAllah :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...