Wednesday, June 01, 2011

Makanan Tengahari Ku Ari Nie ...

Pagi tadi gi Sungai Rengit .. ada urusan sikit ... siap jek segala urusan .. abah ajak makan .. dia tak makan sarapan pun lagik .. masa tu baru kul 9.45 pagi .. ingatkan dia nak makan roti canai ker .. nasi lemak ker .. rupanya dia nak makan nasi putih .. pagi-pagi nih dah ada ke orang masak lauk ...

Pergi kat kedai makan 'Selera keluarga Kita' ... kedai makan yang menghadap laut ..dulu aku ada wat posting pasal makan kat kedai nih ... memang kedai makan favourite ler nih ... sampai tokei kedai nih dah cam sangat muka kitaorang ... hehe ...

Tanya adik yang jaga kedai makan ni .. lauk dah ada ker? Dah .. tapi tak banyak .. semua belum siap masak lagik .. kata dia ... aku tengok apa yang ada kat rak lauk tu .. ada sambal kupang, sayur taughe goreng, sayur peria goreng bertelur, sayur petola tumis air, ulam-ulaman with sambal belacan, acar timun nenas, sayur kobis goreng, telur masin, begedil dan rojak asma ... hmm ... banyak jugak lauknya ... hehe ... vegeterian laaaa .. haha ..

Nasi putih berlaukkan sambal kupang ngan sayur peria goreng bertelur ngan telur masin ... ini makanan tengahari abah aku ...

Abah kata buleh la .. dah lapo sangat dah .. huhu .. sian abah .. abah amik sambal kupang ngan sayur peria goreng bertelur ngan telur masin ... pastu abah suruh adik tadi tu buat kan rojak asma .. wah .. wah .. lapo betul .. haha ..

Rojak asma ker ... rojak mamak ker ... rojak apam .. yang mana satu betul nama makanan ini?

Aku amik sambal kupang jugak ngan sayur kobis goreng ngan telur masin .. air milo ais .. huhu .. pastu aku cakap kat abah kedai sebelah dah ada ikan terubuk goreng .. abah pun pergi beli ikan terubuk goreng with sambal kicap untuk pencecah ikan tu .. wah .. wah .. nampak seperti menyelerakan .. hehe .. ikan terubuk ni daging dia sedap .. lemak .. cuma dia banyak tulang .. tu yang buat malas nak memakannya .. hehe .. bukan apa memerlukan masa yang lama untuk menyudahkan makan .. haha ..

Ini makanan aku ... sambal kupang, sayur kobis goreng ngan telur masin ..

Ikan terubuk goreng cicah ngan sambal kicap hiris ... nyum ... nyum .. garing ikannya .. sedap bangat sih .. hehe ...

Sambal kupangnya tidak berapa memberangsang rasanya .. tak de rasa manis kupang ... maklumla .. kupang yang digunakan ni, bukan kupang segar yang berkulit tu .. yang jual dah siap kopek kulit tu .. dah lama kat dalam peti ais lerr ... haha .. nasib baik ada ikan terubuk .. abis jugak ler 1 pinggan nasi .. hehe ..

Aisy mengacau abah makan ... nak itu la ... nak ini la .. tak keruan dibuatnya ...

Ayen jual mahal .. tak nak makan kunun ..

Tengok tu .. meratah ikan terubuk ... ni anak kucing kepala itam ... haha ...

Ayen mula-mula tak nak makan ... bila tengok aku makan ikan terubuk cicah pulak dengan sambal kicap hiris lada kecik with bawang merah ... huhu .. tak tahan dia ... datang dekat aku ... mintak suap .. aku tak nak suap .. aku suruh dia makan sendiri .. haha .. dah le banyak tulang .. nak makan sendiri pun terkial-kial .. nak suapkan orang pulak .. haha ..

Sampai abah dah siap makan .. aku ngan ayen tak siap lagik .. nasi dah abis .. meratah ikan terubuk goreng pulak .. haha .. ibu ngan anak kucing .. kata abah ... tak kisah le tu ... janji kenyang dan jangan membazir .. haha ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...