Thursday, June 27, 2013

Petua Untuk Menyenangkan Proses Bersalin

Petua lagi ... haha ... nampaknya sebelum bersalin ni mengumpul petua jek la kerjanya ... kali ni petua tentang cara untuk menyenangkan proses bersalin .. maksudnya petua untuk membuatkan kita mudah bersalin dengan penuh bertenaga .... hehe ... ada petua yang aku cari .. dan ada petua yang datang menyerah diri .. macam mana tuuu??? ..

Haaaa ... petua yang menyerah diri tu terjadi masa aku beratur kat pejabat pos ari tu ... maklum le kan ... mak buyung memang jadi perhatian (walaupun tak diberi keutamaan beratur di hadapan .. haha) ... ada seorang perempuan dalam usia pertengahan tahun ... maksudnya lebih berusia dari aku lah ... dia beritahu bila dah mula sakit-sakit nak bersalin nanti ... bancuh milo panas ... masukkan sebiji telur mentah di dalamnya dan kacau sebati ... minum masa air tu panas-panas ... jangan pikir muak atau apa ... just telan sampai habis ... hasilnya .. nanti masa misi atau doktor selok nak tengok bukaan rahim ... kita tak rasa sakitnya ... tenaga pun mantain jek masa nak teran ... penuh keyakinan dia bercerita ... dia amalkan petua ni yang dia dapat dari mak mertua dia ... terima kasih kak .. in sya allah .. saya akan mencubanya dan harap saya dapat menelannya  ...  hehe

Secawan milo panas ... telur tu dipecahkan masuk dalam air milo tu .. pastu kacau sebati dan minum sampai habis ... itu petuanya ... jangan terkeluar balik lepas minum sudahhh .. yang penting jangan pikir apa-apa masa minum tu  .. itu pesan kakak tu .... hehe

Lagi satu petua .... kakak aku yang bagi ... dia dapat dari kawan dia yang baru lepas bersalin ... petuanya masih menggunakan telur ayam ... nampaknya telur ayam ni memang sumber menambah tenaga lah ... hehe ... caranya ialah ... masa dah ada resa sakit nak bersalin tu ... sebelum gerak gi spital tu ... buat telur setengah masak ... makan telur tu ... tak kisahlah nak makan begitu sahaj ke atau nak letak kicap ker atau letak madu ker ... terpulang ... pastu bekal 2 or 3 biji telur rebus yang sedikit lembut ... makan dalam perjalanan ... makan slow-slow ... jangan gelojoh .. karang tercekik satu hal pulak ... haha ... bawak jugak bekalan air ... minum lepas makan telur tu ... karang berbau telur pulak satu badan .. haha ...

Telur setengah masak .... makan bila dah rasa sakit sebelum gerak ke spital ... makan begitu sahaja jika buleh telan ... atau tambah kicap atau letak madu ... buleh aje ... sebiji atau dua atau tiga buleh ... tapi jangan ler banyak sangat .. nanti muntah telur pulak ... dah la sakit nak bersalin ... badan bau telur pulak ... heran doktor nanti ... hehe

 Bawak bekal ... makan dalam keta ... kalau masih berkemampuan nak makan ... makan sikit-sikit ... dapat sebijik dua pun jadi lah ... kalau tak suka yang kuning dia ... tak yah makan .. tapi kalau buleh makan sebijik ... kuning dengan putih dia sekali lagi bagus ... lagi banyak tenaga nak meneran nanti ... in sya allah ... 
Petua ni semua dapat dari orang dulu-dulu ... orang lama memang kaya dengan petua ... tak salah kalau nak amalkan petua tapi jangan terlalu taksub ... jangan terlampau percaya pada petua ... petua ni ialah ikhtiar kita ... usaha kita untuk memudahkan sesuatu perkara ... yang menentukan segalanya adalah ALLAH ... jika DIA berkehendak begitu maka jadilah begitu ... dan kita sebagai hambanya hanya dapat berusaha dan berdoa semoga dipermudahkan urusan kita itu ... Amin

3 comments:

Mizz ErMa said...

0o, yeke..tang makan telur dengan kicap tu ok lagi..tang minum dengan milo tu mmg x ler walaupun milo tu mmg fav..hehehe

Nanie Noraini said...

salam mizz erma ...

gitu la yang diberitau ... akak pun rasa cam takk sanggup nak telan milo campur telur tu ... hehe ... tapi menurut akak yang bagi petua ni ... kalau minum milo campur telur tu .. masa kena seluk ngan doktor tak rasa tauuu .. pengalaman akak tu la ... rasa cam nak mencuba tapi cam tak sanggup .. hehe ..

Anonymous said...

Saya ada amal petua milo n telur mentah ni masa anak 1st...alhmdllh sgt membantu cepatkan bukaan. Masa mula nak cek 4cm. Nurse sorong masuk LR. Masa tu mkn telur + milo. Smp LR (sblh wad) doktor cek dah 6cm. Stgh jam kemudian slmt dpt baby. Ni bdebar tggu bakal anak ke 4. 33w skrg. Doakan sy ye

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...