Wednesday, June 05, 2013

Ngeteh Mee Bandung Di Kedai Makan Yanto

Akhirnya ... dapat jugak makan mee bandung kat kedai makan Yanto ni ... selalu lalu mesti tutup ... kempunan nak makan mee bandung Yanto ... mee bandung Yanto ni memang terkenal kat area tempat aku ni ... kedai makan ni adalah kedai makan turun temurun dari arwah ayah dia lagi .. dulu-dulu diberi nama kedai makan Ateng ... tapi selepas arwah Ateng meninggal ... anak dia Yanto yang amik alih ... walaupun sudah lari sedikit rasanya dari masakan arwah dulu ... masih ada sedapnya .. masih ada iras-iras la walaupun sedikit ... hehe ...

 Kedai makan Yanto ... masih tak ramai orang ... maklum le .. awal lagi .. baru pukul 7 lebih ... biasanya orang keluar makan dalam kul 8 lebih gituuu ... mak buyung kena makan awal ... sebab nak tido awal ... rehat yang secukupnya demi baby ... hehe ... alasan .. padahal mak buyung tu yang kelaparan terlampau ... haha 

Kedai makan Yanto ni terletak di blok 8, Jalan tenang, Kledang ... kedai makan ni terletak di simpang 3 ... jalan pun kecik ... jadi kena lah berhati-hati meletak kenderaan ... bas banyak lalu lalang depan kedai makan ni ... eh .. lupa nak beritau yang kedai makan Yanto ni dibuat dihadapan rumah sahaja ... jadi bukanlah deretan kedai seperti di kebanyakkan tempat makan yang biasa aku makan tu ....

Masuk jek ... ada sorang pelanggan sedang menunggu pesanan ... beli bungkus jek ... kami duduk kat belakang ... senang nak snap pic kata en.suami ... haha ... bau aroma nasi goreng cukup membangkitkan selera ... maklum la ... perut mak buyung kelaparan di saat itu ... hehe ...

Pemandangan dalam kedai makan Yanto ... suara tv jek yang bergema ... berpadu dengan bunyi senduk dan sudip yang berlaga dengan kuali ... haaaa .. sastera tak aku ... haha ... duduk menunggu sambil halau nyamuk kat bawah kaki ... yang hairannya .. nyamuk tu tak nak pulak hisap darah en.suami .. darah aku aje yang dihisapnya ... karang kena nyamuk ni ngan mak buyung ... haha
Disebabkan dah set dalam fikiran nak makan mee bandung ... maka order la mee bandung 2 pinggan ... 1 untuk aku .. 1 untuk en.suami ku ... air laici ngan horlick ais ... cuba teka sapa order laici dan sapa order horlick ais .. hehe ... tentulah aku yang order air laici tu ... en.suami mana lah suka minum air laici ... tak pernah umur dia mengorder air laici ... kalau aku bancuh kat rumah baru dia minum .... tu pun kalau ada pilihan lain dia tak nak minum air laici tu ...

Air laici dan horlick ais ... pembasuh tekak nyambil nunggu pesanan makanan tiba ... haruslah air yang sampai dulu kannn ... mana ada makanan sampai dulu baru air .. yer takkk?????
Sekejap jek order ... dah pun sampai mee bandung ... memang cepat ... ni yang aku suka kat kedai makan Yanto ni ... hehe .. sebenarnya kat mana-mana pun sama jek .. kalau ramai orang lambat jugak sampainya ... haha ... makan dengan penuh selera ... maklum le .. dah lama mengidam nak makan mee bandung kat sini ... asyik tutup jek kedainya ... ni balas dendam la kiranya ... haha ..

Mee bandung dah siap ... nyuuummm .. nyuummm ... memang sedap .. kuah dia pekat ... lekat ... ari ni tak de udang .. cuma ada kerang ... besar-besar koooo kerang nya ... haha ... yang paling best ... ada tauhu ... aku memang hantu tauhu ... tapi cam kureng sikit sebab tak de udang ... favorite aku tu udanggg ... tak pe la ... lain kali leh datang makan lagi .. tu pun kalau Yanto bukak la kedai dia ni ... memanjang tutupnya niiii ... hehe 

 Fokus dekat mee bandung ... sedappp dan mengiurkan ... memang sedappp ... tak leh di nafikan .. try rasa sendiri baru setuju dengan kata-kata aku ni ... hehe ... 

Tak sampai 15 minit makan ... dah licin sepinggan ... haha ... punya la laju ... sampai kuahnya pun licin dihirup .. koooo .. memang sedappp tak hinggat la tu ... cuma mak buyung tak makan buah tomato ... haha ... tak suka rasa dia .. sabo jek la kann .. cam mana nak gebuuussss kulit tu ... haiiiiii ...

Cite pasal rega ... sepinggan mee bandung reganya rm 4.00 ... 2 pinggan rm 8.00 sahaja ... air laici segelas ialah rm 2.00 ... dan air horlick ais ialah rm 1.50 ... total semua sekali ialah rm 11.50 jek ... berbaloii la dengan kesedapan makanannya kannnnn ...

2 comments:

Rai Ourkizuna said...

susah nak jumpa orang jual mee bandung sedap kan.. kalau jumpa murah pulak tu mmg kerap la nak menyinggah..sbb nak buatnya tu leceh kemain..

Nanie Noraini said...

salam rai ourkizuna ...

Haah kann .. nak membuatnya sendiri ... bercinta rasanya ... setakat nak makan berdua jek .. tak berbaloi nak membeli ... hehe .. alasan ... tapi betul susah nak cari mee bandung yang sedap dan kena pada citarasa ... kannnn

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...