Friday, June 21, 2013

Bahana Jerebuuuuu

 
 Jerebu ooo jerebu ... bila nak kembali normal ni ... baru baik sakit tekak ... dah kena semula ... batuk lum ilang lagi ... air hidung baru berhenti mengalir ... kena semula .. waaaaaaaa ... tak sihat .... tapi tak leh makan ubat ... seksanya ... apa nak buat .. dah membuyung ni kena lah jaga yang kat dalam jugak ... karang makan ubat yang kat dalam yang teruk ... aduusss ... akibat jerebu la niiii


Kebetulan ... misi datang rumah ... lawat rumah nama programnya ... beritahu la misi ... sakit tekak ... batuk ... apa yang misi cakap semua aku dah tau ... banyakkan minum air masak ... kurangkan aktiviti luar rumah .. jerebu yang amat teruk ni ... haiisshhhhhhh

Koyok jepun ... ni memang favorite aku kalau sakit ... sakit kepala kaaaa ... sakit gigi kaaaa ... sakit tekak kaaaa ... sakit perut kaaaaa ... batuk kaaaa ... semua tampal koyok ni ... sampai adik-adik cop aku minah koyok ... aaahhh .. ada aku kisah ... hahaha .. janji sakit aku reda dan lega ... lain-lain hal tolak tepi ... hahaha
 
Apa yang aku buat ... aku tampal koyok jek la ... haha ... tampal koyok kat tekak ... lega .. berangin ... minum air oren sunquick tanpa gula ... kerap minumnya .... air masak jangan lupa ... makan something yang tak memeritkan tekak ... buah-buahan ... aku bedal tembikai ... beli kat pasaraya Jiason ... sekilo rm 2.59 ... makan sup sayur ngan nasi jek ... benda bergoreng tolak tepi ... tak lalu .. terasa tekak cam ada duri ... mak kata makan buah kurma ... minum jus kurma ... ok .. mak ... kebetulan semalam baru gi beli kurma sekotak ... Yusuf Tayubbbbb punya brand ... haha ...
Tembikai merah ni kaya dengan vitamin A, vitamin B6 dan vitamin A yang tinggi .. ni pakar pemakanan yang cakap ... bukan vitamin ni aje tau ... buah tembikai jugak mengandungi sumber kalium ( potassium) ... tahap kalium yang rendah akan menyebabkan kekejangan otot ... haaaa .. sakit tekak bagus makan tembikai merah ni ... sejuk jek tekak ... 

 Kurma Wasem jenama Yusuf Taiyoob ... en.suami yang suh beli ni ... aku nak beli yang kala itam dan nampak lembik ... tapi en.suami meracun aku dan akhirnya aku membeli kurma ini ... hehe ... khasiat kurma sangat la banyak ... kurma mengandungi vitamin A dan vitamin C ... zat besi ... kalsium .. dan  banyak lagi ... mak buyung seperti aku ni memang elok amalkan makan buah kurma ... ia memberi tenaga pada tubuh kita ... lagi-lagi di saat serangan selsema dan sakit tekak ni ... sangat-sangat membantu .. alhamdulilah ...
 
Harap-harap bacaan ipu esok ada lah penurunannya .. bujung sulung aku, si ayen gi kem Jati Diri anjuran sekolah dia pulak .. wajib untuk murid tahun 6 ... walaupun aktiviti luar tak de .. semuanya aktiviti dalam sekolah ... risau sebagai seorang ibu tetap ada .. dah le ayen tu tak buleh terdedah pada persekitaran yang tak sihat .. cepat jek menjangkit kat dia ... pantang orang persin dekat dia .. mesti dia kena selsema sama ... daya ketahanan badan yang lemah ... harap-harap hujan turun la malam ni ... terasa bahang sangat cuaca ni ... tak tahan mak buyung ... 100 plus sebotol pleaseeeee .. hehe

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...