Sunday, May 14, 2006

Sambal Tumis Udang Petai

Hari ini adik aku yang belajar di UiTM Macang, Kelantan pulang bercuti. Seminggu sebelum dia mahu balik, dia ada memesan kepada aku supaya memberitahu emak yang dia nak makan sambal tumis udang petai. Disebabkan aku banyak urusan yang nak dilakukan, maka aku terlupa nak cakap kat emak pesanan dia tu. He ... he ... he ...

Dia punya lah marah kat aku. Dia paksa aku pulak yang buatkan sambal tumis udang petai tu. Alamak ... aku tak makan petai laa. Jadi, disebabkan aku tak makan petai makanya secara automatik aku tak pandailah nak masak. Hah! Alasan lagi tu.

Tapi tak pe. Walaupun tak tahu masak tapi aku dah cari resepinya. Aku dapat kat 'ala-alakampung.tripod.com'. Tak dapat nak masak bagi resepi pun kira orait gak, kan?

Sambal Tumis Udang Petai

Bahan-bahannya:
1/2 kg udang basah - dibuang kulit
2 papan petai - dibuang kulit dan dibelah 2
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa
Air asam jawa
1 batang serai - dititik
Serbuk perasa secukup rasa


Bahan dikisar halus:
10 biji cili kering - dibuang biji
2 sudu belacan
6 biji bawang merah
3 biji bawang putih
4 biji buah keras

Cara Membuatnya:
Panaskan minyak.
Tumis bahan yang dikisar halus tadi hingga naik baunya.
Setelah itu, masukkan udang, petai, serai, gula, garam, sebuk perasa dan air asam jawa.
(Kalau suka, boleh letak santan sedikit.)
Biarkan sehingga mendidih.
Angkat dan bolehlah dihidangkan bersama nasi putih.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...