Tuesday, June 18, 2013

Resepi Steamboat Kuah Tomyam

Buat steamboat sendiri ... biasanya beli kat paso malam tu yang kuah sup ... yang ni buat sendiri kuah tomyam ... best dan senang ... puas hati sebab buat sendiri ni buleh ikut citarasa kita .. apa yang nak dimasukkan ... apa yang nak dilebihkan ... dikurangkan  ... ditambah dan menambah ... haaaa ... gituuuu ... kuahnya pun leh ikut citarasa kita ... nak pekat ke .. nak cair ker .. tapi kalau kuah steamboat ni lebih baik cair-cair kuahnya ... tak pekat cam wat tomyam makan ngan nasi putih tu ... haaa ... ala ... jangan banyak cakap le kann ... jom layan resepi steamboat kuah tomyam versi aku ni ...

Steamboat Kuah Tomyam Versi Aku

Bahan-bahan:
Bahan-Bahan Utk Steamboat: 
Telur puyuh - direbus dan dibuang kulitnya
Sosej - dipotong sederhana besar
Tauhu - di goreng garing dan dipotong kiub
Fish ball - dibelah dua dan digoreng garing
Bebola daging - dibelah 4
Kangkung - dibersihkan dan disiang seperti biasa
Mee Udon

Bahan Utk Kuah:
2 peket pes tomyam

1 buku kiub tomyam
2 atau 3 ketul  ayam (bahagian tulang pun tidak mengapa) - cincang 
1 biji bawang besar - di hiris
3 ulas bawang putih - diketuk
3 batang serai - diketuk
3 helai daun limau purut - dikoyak
Garam dan ajinomoto secukup rasa
Air masak setengah periuk (sederhana besarnya)

Cara buat kuah tomyam :
Mendidihkan air dahulu
Bila air dah mendidih, masukkan bawang besar, bawang putih, serai, daun limau purut, pes tomyam, kiub tomyam dan ayam
Gaul sebati dan biarkan seketika
Perasakan dengan garam dan ajinomoto
Biarkan mereneh seketika
Dah siap kuah tomyam

Cara buat steamboat kuah tomyam :
Masukkan semua bahan untuk steamboat
Biarkan untuk seketika
Jangan lama-lama nanti kembang tak besstttt ...
Angkat dan ngapppp ... tak perlu sos bagai sebab kuah tomyam dah cukup perasanya ...

4 comments:

mazurah said...

salam

saya dah cuba resepi puan , memang sangat sedap. Terima kasih, semoga sesiapa yang mecuba resepi puan ini, akan mengalir pahala ke puan juga.wassalam

Nanie Noraini said...

salam mazurah ...
alhamdulilah ... amin ...

Anonymous said...

Pergh.. kalah johnys rasa tom yam nya. Memang boleh buat lagi. Tq tuan rumah share resepi. :)

Nanie Noraini said...

sama2 .. terbaik

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...