Wednesday, September 28, 2011

Rombongan Pengantin Ke Sarawak : Pusing-Pusing Bandar Kuching (Part 1)

23/9/2011 (Jumaat ) - Petang

Selesai menjamu selera di rumah keluarga pengantin perempuan (masih bakal sebab belum nikah .. hehe..) kami dibawa pusing-pusing bandar Kuching oleh pemandu pelancong yang di sewa khas oleh pihak pengantin perempuan untuk kemudahan kami bergerak ke mana-mana .. alhamdulilah .. kami betul-betul menghargai layanan baik yang diberikan ..

Replica kucing melambangkan bandar Kuching .. ambik gambar dari dalam kereta .. hujan daa ..

Tetapi perjalanan kami tidak lah seindah mana apabila hujan turun dengan lebatnya disepanjang jalan kami pusing-pusing bandar Kuching .. apa nak buat .. hujan tu kan rahmat .. kami hanya menyaksikan pemandangan bandar kuching dari dalam kereta sahaja ... tak pe la .. esok-esok leh pusing-pusing lagi kan .. masa banyak lagi .. hehe ..

Gambar-gambar pemandangan bandar Kuching yang diambil dari dalam kereta sahaja :





Alhamdulilah .. hujan tak lama .. dalam 1 jam jek .. bila kami tiba kat perkarangan DUN Parlimen Kuching .. hujan dah berhenti .. tiba-tiba matahari terus terik .. panas la pulak .. haha ..

Taman bersebelahan dengan DUN Kuching dan Astana Kuching ... yang jadi model dalam gambar ni adik-adik aku, tam n akma .. huhu ..

Kat taman ni ada gerai jual produk ayam madu bakar .. macam-macam bahagian ayam ada .. kepak ayam, tongkeng ayam, kulit ayam, hati, jantung, pedal, leher ayam ngan hotdong .. semuanya diperap macam kepak ayam madu .. kala dia la .. merah semuanya .. rasa pun sama .. aku makan kulit ayam bakar .. kulit ayam tu di cucuk dengan lidi .. baru dibakar .. paling sedap lah tu .. haha .. makan tak ingat apa .. lepas 1 amik lagi 1 cucuk .. kakak penjual tu hairan .. sebab biasanya orang amik dan bayar ... yang kami ni makan dulu .. tak bayar-bayar .. penat kakak tu tunggu bila la nak bayar ni .. asyik makan jek .. hahaha .. jakun betul la kami ni .. nasib baik tak kena sound .. bayar dulu baru makan .. kalau tak .. malu jek .. haha ..

Kami rambang mata melihat begitu banyak pilihan bahagian ayam yang di masak ala-ala kepak ayam madu .. haha .. tak tau nama apa .. tanya akak penjual ni pun dia tak tau nak cakap apa .. haha ..

Yang pakai baju biru sambil gosok perut tu .. pemandu pelancong kami .. nama dia Nua .. adik ipar aku pun Nua jugak .. jadi kami panggil dia ni .. Nua 2 .. haha ..

Tengok tu .. nampak menyelerakan betul .. yang sebelah hotdog tu .. kulit ayam bakar .. yang belakang tu leher ayam bakar ... semua nya bako-bako belaka .. kita bako jek .. abis cite .. haha ..

Akak yang jual makanan ni .. malu-malu kucing pulak orang amik gambo dia .. maklum le dia duduk kat Kuching kan .. kena la malu-malu kucing .. haha .. sabo jek la ..

Yang ni pulak, kepak ayam bakar ngan tongkeng ayam bakar .. abah suka betul makan tongkeng ayam bako ni ... 3 cucuk makan tongkeng ayam bako ni .. sedap betul kata dia ... haha .. abah aku .. 
Ni hati ayam bako .. jantung ayam bako dan hempedal ayam bako ... marveles .. sedap bangat sihhh ... isi ayam yang bahagian depan tu aku tak try .. cam tak nak pulak makan isi dia .. sebab pilihan bahagian yang lain lebih menambat selera .. haha .. apa-apa jek la

Ni kulit ayam bako .. aku punya .. makan 1 cucuk ni jek tau .. bahaya .. kolesterol tu .. haha .. bukan apa nak merasa .. tak pernah makan sebelum ni kan .. hehe .. alasan ..

Aisy suka betul makan hotdong bako ni .. sampai 3 cucuk dia makan .. padahal baru lepas makan nasi tu .. hehe ..

Ijal pun makan kulit ayam bako jugak .. sedap kata dia .. dia makan pun 3 cucuk jugak .. kulit jek .. yang bahagian lain pun ada jugak .. amboi-amboi ...

Ayen makan leher ayam bako .. Ayen memang suka makan leher ayam .. tak kiralah yang goreng ke .. bako ke .. janji leher .. bedal aje ..

Aisy minum air bandung lepas kenyang makan hotdog bako ..

Lepas dah kenyang perut masing-masing .. baru le berjalan menikmati pemandangan di sekitar DUN Kuching dan Astana Kuching ... ada sampan untuk membawa penumpang ke seberang sana .. ada medan selera kat seberang sungai ni ... Rm 1 sekali pergi .. nak balik karang Rm 1 lagi la ... ingat nak naik .. tapi bila tengok dalam sampan tu tak ada jaket keselamatan .. tak jadi la .. bukan apa .. kalau jadi apa-apa .. fuiiii .. tak dapat dibayangkan .. dah le tak tau berenang .. naya jek ..

Tak naik sampan tu .. posing sebelah sampan pun ok jugak kan .. huhu .. akma dengan aksinya .. peace no war .. haha ..

Akma bersama anak buahnya, Ayen dan Aisy .. bergambar kenangan kat jeti ..

Kat bahagian belakang DUN Kuching tu ada menara .. tinggi .. tangga pusing .. anak-anak ajak aku naik .. dengan perasaan berani-berani takut .. aku naik jugak kat atas tu .. huhu .. sampai atas .. dah sampai atas kaki menggeletar .. bukan penat tapi gayat .. haha .. peluh keluar mencurah-curah .. kepala mula rasa melayang bila pandang bawah .. fuhh .. tak leh jadi ni .. kena turun cepat sebelum aku pengsan kat atas ni .. haha .. aku ajak Ayen ngan Aisy turun .. haha .. rupanya bukan aku sorang jek yang gayat .. Ayen pun dah mulai gayat jugak .. haha .. sabo jek la ...

Ayen ngan Aisy kat tangga menara .. berhenti penat dan gayat .. haha ..

Bergambar kat tengah-tengah tangga menara ... gayat ooo pandang bawah .. haha

Kat atas menara .. tak berani sangat nak tengok bawah .. haha .. gayat sampai pening ooo ..

Lepas penat menjelajah sekitar taman kat situ .. dan dah penat posing-mosing dengan kamera memasing ... kami pun gerak balik ke homestay yang telah disediakan ... homestay kami tak jauh dari rumah pengantin perempuan .. jalan kaki pun leh .. dalam 20 minit jek .. kata mereka lah .. aku tak pernah try pulak berjalan dari situ ... haha ..

Bersambung ... nantikan Rombongan Pengantin Ke Sarawak : Pusing-Pusing Bandar Kuching (Part 2) ..

1 comments:

Fareez Mansur said...

Ayam bakar mmg terbaik, sampai la ni dok teringat.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...