Monday, July 30, 2012

Pos Karipap Kecil Dengan Pos Laju Courier

 Karipap Kecil Serunding Ikan

Hari ni dah mulai mengepos tempahan karipap kecil ... sebab pos laju akan menutup penghantaran pada 13/8/2012 ... jadi, kena pos awal .. kalau terlepas tarikh yang ditetapkan itu makanya karipap kecil ku akan tersangkut di pejabat pos laju sehingga pos laju memulakan aktiviti seminggu selepas Hari Raya AidilFitri ... untuk memastikan tempahan sampai ke tangan pelanggan sebelum Hari Raya ... kenalah pos segala macam tempahan sebelum tarikh 13/8/2012 itu ... hehe


Ni bungkusan karipap kecil ... di dalamnya terkandung 2 bungkusan karipap kecil .. setiap satu bungkusan mengandungi 100 biji karipap kecil ...

Hari ni mengepos karipap kecil tempahan pelanggan yang tinggal di Kuala Lumpur ... en.suami tolong carikan kotak yang ada span kiri dan kanan kotak ... atas kotak pun ada span ... setelah karipap kecil di masukkan dalam kotak ... aktiviti menyampul kotak dengan menggunakan kertas minyak ... lepas siap sampul, tampal nama penerima dan pengirim di atas kotak tersebut ... aku tampal sekali perkataan 'Mudah Pecah' ... nanti kat sana nak mintak dia tampal stiker mudah pecah ni kat kotak aku .. hehe ... lepas siap segalanya ... aku gerak ke Pos Laju Courier ...

Stiker yang inilah yang aku maksudkan ... kalau bungkusan yang di tampal dengan stiker ni, maknanya barangan yang di dalam bungkusan itu adalah barangan yang mudah pecah .. yang perlu di kendalikan dengan penuh cermat ... gituuuu

Sampai kat sana, tak ramai orang pun ... cuma 2 - 3 orang jek yang ada berurusan di sini ... so, senang ler kerja aku ... staf kaunter pos laju tu bagi aku 1 form untuk di isi ... Siap isi, bagi kat staf pos laju tu semula ... pastu dia amik bungkusan aku tadi dan timbang ... tertera angka 1.34 kg ... maknanya berat bungkusan karipap kecil aku itu ialah 1.34 kg ... bayaran pos nya adalah sebanyak Rm 11.25 ... rupa-rupanya itu adalah termasuk cukai sebanyak 6 % dan surcharge rm 1.28 dan sticker mudah pecah tu rega dia 0.85 sen ... itu yang menjadikan jumlah besarnya adalah Rm 11.25 .. duit pos cuma rm 8.50 sahaja ... hmm ...

Contoh borang pos laju ... kena isi borang ni dulu ... kemudian staf tu akan tulis sebahagian dari bahagian yang tidak perlu kita tuliskan .. maksudnya tak de kena mengena ngan kita .. haha ... lepas tu staf pos laju akan keluarkan sehelai dari 3 helaian yang terdapat pada borang tu ... bagi kat kita sebagai salinan untuk rujukan kita ... borang yang selebihnya akan di tampal di atas kotak bungkusan tadi ... so, settle ... 

Ini rate pos laju bagi Semenanjung Malaysia untuk setiap kg ... saja letak sebagai rujukan kita semua .. hehe .. diharap ianya dapat membantu ...

Ok ... siap urusan pengeposan ... terima kasih kepada Zita yang sudi berurusan dengan ku ... di harap berpuas hati dan sekiranya ada berlaku kerosakan pada barangan yang diposkan harap dapat memahami keadaan dan dapat menghalalkannya  ... terima kasih sekali lagi dan jangan serik berurusan dengan ku ... hehe ...

1 comments:

Raja Atiqah Hamidon said...

akak, saya nak tanya, span yang macam mana akak buat protect karipap akak ni..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...