Monday, July 23, 2012

Resepi Ayam Beriani

Lauk ayam beriani ni pun baru kali ni mencubanya ... alhamdulilah ... sedap dan menjadi ... gandingan yang sesuai untuk di makan dengan nasi beriani yang aku buat tadi ... hehe ... mendapat pujian dari en.suami .. best ... kembang setaman aku .. hehe .. jadi, jom layan resepi ayam beriani aku nih ...


Ayam Beriani 

Bahan-Bahan :
1/2 ekor ayam - dibersihkan dan dipotong sedang
1 1/2 sudu besar minyak sapi
3 biji bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - di hiris
2 biji bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1/2 inci halia - ditumbuk
Rempah penumis
Lada hijau
1/2 cawan susu cair
2 sudu sos tomato
3 sudu besar rempah beriani

Cara Membuat :
Panaskan minyak sapi di dalam kuali
Tumiskan bahan yang dihiris hingga garing kekuningan
Masukkan bahan tumbuk dan tumis sehingga naik bau
Masukkan jugak rempah penumis dan kacau rata
Masukkan ayam dan lada hijau
Biarkan sehingga air ayam kering dan ayam empuk
Masukkan susu cair, sos tomato, kiub ayam dan garam secukup rasa
Kacau hingga sebati
Biarkan seketika sehingga kuah mengering sedikit
Masukkan rempah beriani dan kacau rata
Biarkan seketika
Bila rempah mulai meresapi ayam, tutup api dan hidangkan

4 comments:

adda syuhada said...

ayam pun nampak sedap jer...aihhh xbleh jadi ni..nk jgk mencuba beriani ni nanti...

Anonymous said...

wah..sedapnya!

aznanie said...

salam adda syuhada ...
alhamdulilah .. percubaan pertama membuahkan hasil ... hehe ... cuba ler .. insyallah puas hati ...

aznanie said...

salam ...
memang sedap .. hehe .. try ler .. bahan2 pun yang mudah dapat ... masak pun senang jek ... kalau suka daging leh gantikan jek ayam dengan daging ... cuma masa memasak tu kena lama lah sikit sampai daging empuk ... selamat mencuba

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...