Sunday, May 05, 2013

Selamat Mengundi Rakyat Malaysia


 Jari manis di tangan kiri ku yang telah dicalit ngan dakwat ... menandakan aku telah menjalankan tanggungjawab ku sebagai rakyat yang prihatin ... hehe ... bambam nyerrr tangan mak buyung ni ... haha
 
Alhamdulilah ... baru selesai menjalankan tanggungjawab sebagai rakyat kepada negara yang tercinta ini  ... aku gi awal .. kul 8 pagi dah sampai tempat mengundi ... aku mengundi kat sekolah anak aku ... cuaca punyalah panas ... fuhhhhh ... berpeluh-peluh dibuatnya ... sampai jek terus di sambut oleh petugas-petugas yang ditugaskan menyambut kedatangan para pengundi ... muka manis bak gula .. senyuman sampai ke telinga .. hahaha ... masuk jek kat dalam perkarangan sekolah ... seorang petugas memberi tunjuk arah mengikut saluran yang tertera di slip maklumat ... aku saluran 3 ... ikut anak panah yang disediakan ... sampai jek .. walauweiiii ... panjangnya barisan ... snap pic la kannn ... baru dapat 2 kali klik pic .. seorang pak polisi menghampiri dan membawa aku ke barisan hadapan ... waaahhh seronoknya .. itulah kelebihan jadi mak buyung ni ... sentiasa diberi keutamaan .. hehe ... jangan jeles haaaa ...


Ini barisan saluran 3 ... tempat aku nak mengundi la ni ... masa ni aku baru sampai di barisan ... paling belakang sekali ... kalau aku tak pregnant agaknya berpeluh jugak menunggu turn .. hehe ... nasib baik pak polisi menjalankan tugas dengan amanah ... hehe ... dapat aku memotong que ... maaflah yer kepada semua yang beratur awal ... mak buyung nak mengundi dulu ... hehe

Yang ni aku snap pic saluran 4 ... group ni adalah yang dibawah umur 30an ... saluran aku yg di atas 30an ... gituuu ... orang muda la ni ... tak berapa ramai yang beratur ... paling ramai adalah di saluran 1 ... group warga emas ... group mak-mak dan abah-abah kami ler tu ... yang uzur dan berkerusi roda diutamakan ... tak sempat nak snap pic ... baru nak berpusing amik pic .. pak polisi dah suruh aku ke depan ... ayakkk ... tak de banyak gambar daaa ... marah ke sukaaa ... hehe

Ok ... kat dalam bilik mengundi .. ada 7 orang petugas sedang menanti ... aku diarah ke meja kaunter pengundian ... bagi mykad ... petugas yang pertama menyemak nama aku ... guna manual jek ... cari kat senarai nama ... tunggu sebentar depan petugas tu ... tak lama mana pun ... jumpa nama aku .. petugas tu sebut kuat-kuat ... no siri ... no mykad dan nama aku ... dia pulangkan mykad aku .. aku gerak ke petugas kedua ... letakkan tangan kiri pada tempat yang disediakan ... petugas tu calitkan jari manis aku dengan dakwat kala biru ... begitu seronok dia mengkuitikkan kuku aku yerrr ... hehe ... pastu gerak ke petugas ketiga ... dia bagi 2 keping kertas yang sudah dilipat ... dia arahkan aku ke kotak yang disediakan untuk memangkah calon yang aku pilih ... aku menurut perintah ... sampai kat kotak tu ... ada pen yang disediakan di situ ... aku pun buat tanda pangkah ... tanda lain tak dibenarkan yerrr ... apa yang aku pangkah .. semestilah parti yang aku percayai ... dulu .. kini ... selamanya ... iaitu parti tuuuttttt .. eh .. tak nak kuar la namanya ... hehe ... biarlah rahsia kannnn .... ok ... lepas selesai menanda ... lipat balik kertas tu ... gi kat kotak yang disediakan di hadapan 2 orang pemerhati ... masa aku masukkan kertas dalam kotak tu ... aku perasan mata kedua pemerhati tu .. asik memerhatikan kertas yang berada di tangan aku .. sampai aku selesai memasukkan keduanya ... barulah pemerhati tu mengalihkan pandangannya .. wahhh ... takut ker kat tangan aku ada kertas lain selain kertas undi ... hahaha .. tak de la kannn ... diaorang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan kepada diaorang jek ... hehe ... selesai proses mengundi ... aku kuar dari bilik mengundi dengan perasaan bangga kerana telah menjalankan tanggungjawab aku sebagai rakyat Malaysia yang prihatin ... gituuu 

Kedudukan dalam bilik mengundi tadi adalah sama dengan gambarrajah di atas ... cuma dalam gambarajah ni tak de gambar petugas tengah pegang pembaris ... kat dalam bilik mengundi aku tadi .. ada petugasnya ... pegang pembaris panjang ... senyum aje ... hehe 

Aku dah mengundi ... yahooo ... lagi 5 tahun ... mengundi lagi ... In Sha Allah .. jika dipanjangkan umur oleh ALLAH SWT ... harapan ku semoga parti yang aku pilih ni diberikan kemenangan dan mandat untuk mentadbir negara dengan lebih baik di masa akan datang ... dengan mengekalkan keamanan dan kesejahteraan di bumi Malaysia yang tercinta ini ... aminnnn ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...