Wednesday, May 01, 2013

Resepi Ikan Pari Kuah Santan atau Pecel Ikan Pari

En.suami request nak makan ikan pari pecel ni ... en.suami terkena sindrom pembawakan budak .. aku yang pregnant .. dia yang alahan dan mengidam memacam .. haha ... sian en.suami ku ini ... pagi-pagi dah sebut nak makan ikan pari pecel ni ...dia panggil nama masakan ni ikan pari kuah santan .. haha ... abah aku kata ni masakan orang jawa ... masa abah aku kecik-kecik .. arwah mak dia suka masak masakan ni .. bukan apa ringkas dan mudah cara memasaknya ... cuma perlu bakar ikan pari dan buat kuah santannya ... mudah jek ... tapi kena lah tau apa bahan yang diletak dalam kuah santan tu .. bukan kuah santan semata-mata tau .. ada bermacam-macam bahan terdapat di dalamnya ... jadi, jom layan resepi  pecel ikan pari atau ikan pari kuah santan ni ...


Pecel Ikan Pari Atau Ikan Pari Kuah Santan

Bahan-bahan:
1 ekor ikan pari - dibersihkan, lumur dengan asam jawa dan garam dan dibakar

Bahan kuah santan:
Santan pekat - dari 1 biji kelapa
1 inci isi cekur
1 batang daun cekur
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
10 biji  cili padi  (terpulang pada citarasa- nak pedas leh tambah lagi)
1/2 inci belacan - dibakar
Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
Air asam jawa

Cara membuat kuah santan:
Bawang merah, bawang putih, cili padi digoreng dengan menggunakan minyak yang sedikit (jangan garing-garing sangat)
Tumbuk bahan yang digoreng tadi bersama isi cekur dan belacan
Bila bahan tumbuk sudah lumat, tumbukkan daun cekur (jgn lumat sangat)
Masukkan bahan tumbuk ke dalam mangkuk dan tuangkan dengan santan pekat
Masukkan juga air asam jawa dan perasakan dengan garam, ajinomoto dan gula secukup rasa
Gaul sebati semua bahan dalam mangkuk tadi
Siap kuah santan

Cara  membuat pecel ikan pari :
Carikkan atau koyakkan ikan pari yang telah dibakar ke dalam pinggan hidangan
Curahkan kuah santan tadi pada ikan pari bakar yang telah dicarik-carik
Gaul sebati
Siap untuk dimakan bersama nasi putih



9 comments:

Rai Ourkizuna said...

saya amat suka masakan ni.. tapi skang mak da jarang buat. nak buat sendiri kat selangor ni susah nak jumpa cekur (alasan!) hahaha.. tapi yg saya selalu buat pecal terung. nyam!!

aznanie said...

salam rai ourkizuna ...
sedap kannn ... ni masakan tradisional ... memang payah nak jumpa masakan ni ... ditempat-tempat tertentu jekk ada ... kat umah akak pun jarang masak masakan ni .. alasan nya sama la .. cekur memang payah nak cari .. mujurlah ada pasar hijau dekat umah ni .. tu pun tak selalu ada .. kalu ada pun isi dia jek .. hak yg daun nya susah nak cari ... pecal terung sedap ea .. maksudnya gantikan ikan pari dengan terung jek kann .. ke ada cara memasaknya ... hehe .. saje nak tau .. mana lah tau leh mencubanya ..

Anonymous said...

Klau susah nak dpt cekur gi je lh kat meru sini buanyakkk sngat cekur n daun nya.

Nanie Noraini said...

salam dik ...
alahaii dik oii .. meru tu jauh sungguh la .. akak kat jb ni ... semata-mata nak gi dapatkan cekur sampai ke meru la pulak .. hehe ..
thanks yer sudi singgah blog akak and beri komen ... hargainya sangat ...

Anonymous said...

Kalau daun cekur takde...bole digantikan dengan daun apa? Atau tak payah letak pun bole?

ajack@home said...

kalau daun tak ada ... buah pun cukup

saya suka cekor banyak...

buah cekor leh tanam kat pasu

Anonymous said...

Saya suka pecel!!!..dulu ,kalo balik johor..mesti arwah nenek mesti wat pecel..

shida said...

Sy tumpang share di fb ye..tq awk.

Shahrizal Hamdan said...

Kt johor pon tak susa jmpa cekur . Mak slalu gak masak , sedap haha .

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...