Friday, May 10, 2013

Mula Kira Gerakan Baby -28 Week

 Jadual untuk mencatat gerakan baby ... baru tanda 1 ari ... hehe ... sebenarnya agak leceh sikit ... kadang-kadang tengah buat kerja tak perasan pun baby gerak ... kadang-kadang lupa berapa kali baby dah gerak .. sebab jarak antara gerakan baby mengambil sedikit masa ... hehe ... alasan tuuuu ...

Adik-adik misi lawat rumah ... first time mereka datang umah aku ... yang hari tu, aku kat umah mak aku ... kali ni diaorang terjah jek .. tanpa call beritau langsung ... nasib baik diaorang cepat seminit ... aku dah nak keluar amik bujang kecik aku balik sekolah ... haha ...

Masa memula sampai umah aku ... diaorang terus tanya pasal kain lampin yang banyak tersidai di ampaian beranda rumah aku ... siapakah yang empunya ... aku cakap aku punya la .. dah mula membasuh lampin-lampin .. baju-baju ... sarung kaki tangan ... barut .. kain bedung ... semualah yang seangkatan dengannya ... hasil kumpul dari anak-anak yang terdahulu dan anak sedara ... banyak sangat ... ni pun separuh jek aku hangkut dari umah mak ... penuh bakul baju baby ... cuma tinggal beli lampin pakai buang ngan barangan penjagaan diri jek ... macam bedak, syampu la ... jimat kannn .. hehe ...

Ok ... berbalik pada cerita tadi ... adik-adik misi tu suka la kann tengok aku dah buat persediaan awal .. tak yah diaorang suruh aku stand by ... aku dah tau apa yang perlu aku buat .. maklum le ... anak ketiga ... mesti la dah berpengalaman kannn ...

First, diaorang mintak buku merah yang pada aku ... pastu, amik tekanan darah ... 110/70 ... normal .. hehe ... buang air kecik dan celup kertas ... untuk tengok kencing kotor atau tak .. alhamdulilah .. semua normal ... baring ... nak ukur tinggi rahim ... bulan lepas tinggi rahim 24 cm ... ari ni 25 cm .... aiikk .. sebulan 1 cm jek naik ... betul ke ... adik misi tu double check .. betul dan sahih la ... 25 cm ... bila dia cakap dia tak jumpa kepala baby ... alamak ... gabra siot ... mana kepala baby nyorok ... kata dia mungkin sebab perut aku tebal .. jadi tak dapat nak rasa kepala baby kat mana ... tak pe ... 15/5 ni jumpa doktor .. scan sekali lagi plus minum air gula for second time ... fuuuhhh ... berdebar hati ku ... harap-harap aku dapat melepasi saringan kali kedua ini ... kalau tidak ... hancur la tangan aku kena amik darah setiap hari ... tidakkkkk ..

Lepas tu, adik-adik misi ajar cara nak kira gerak baby ... setiap kali baby gerak kira ... 1 kali untuk suatu jangka masa ... maksudnya tak kira berapa banyak tendangan baby pada suatu masa tu dikira 1 kali ... bila cukup 10 kali ... baru catit pada jadual yang diberikan ... masa kiraan bermula dari pukul 9.00 pagi hingga 7.00 malam ... contohnya ... kalau gerak baby dah cukup 10 kali pada pukul 1 petang ... maka tanda pukul 1 petang pada jadual yang diberikan ... jangan tipu ... sebab bila gerak baby tak cukup 10 kali selepas pukul 9 malam ... kena cepat-cepat gi hospital ... itu menandakan baby tidak aktif atau lemah .... tindakan awal boleh menyelamatkan nyawa baby dan ibu ... haaaa .... penting ni tau ... jangan amik mudah jek ...

Ok ... siap urusannya ... adik-adik misi berpuas hati dengan pemeriksaan yang dilakukan ... dan aku pun bergegas keluar untuk mengambil anak bujang kecik ku dari sekolahnya ... hehe ... nasib baik sempat ... ngam-ngam ... aku sampai ... dia pun keluar dari sekolah ... fuuuhhh ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...