Saturday, August 25, 2012

Resepi Sayur Lodeh

Sempena hari raya ni, nak wat resepi sayur lodeh lerr ... sebenarnya aku masak sayur lodeh ni masa berbuka puasa ari tu .. lagi 2 ari nak raya .. tekak teringin nak makan sayur lodeh ... jadi, aku buat jugak walaupun tengah kalut menyiapkan tempahan karipap mini untuk pelanggan ... akhirnya, menjadi jugak sayur lodeh aku ... sayur lodeh ni makan bersama ayam masak merah dan ketupat .. perrhhh .. memang best ... kalu terlebih rajin leh buat sambal kacang ... jadilah lontong ... wahhhh ... terangkat selera ... jadi, jom layan resepi sayur lodeh aku nih ...

Sayur Lodeh
Bahan-Bahan :
Kobis - potong sedang
Kacang panjang - patah-patahkan
Lobak merah - hiris memanjang
Lada merah (besar) - potong menyerong
Sooh Hoon - direndam
Tauhu Kering - potong sedang dan direndam
Udang kering - direndam dan ditumbuk
Tauhu - goreng dan potong dadu
Tempe - goreng dan potong dadu
Bawang merah - ditumbuk
Bawang putih - ditumbuk
Santan - 1 bijik kelapa
Serbuk kunyit
Garam, gula dan ajinomoto - secukup rasa

Cara membuat :
Tumis bahan tumbuk hingga garing
Masukkan lobak merah dan sedikit air
Biarkan lobak merah empuk dahulu
Kemudian, masukkan kacang panjang, kobis, sooh hoon, tauhu kering, tauhu goreng dan tempe goreng
Biarkan mereneh seketika
Masukkan santan dan lada merah
Masukkan juga serbuk kunyit, garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
Kacau sebati
Biar seketika tapi jangan terlalu lama. Kalau santan pecah dah tak sedap
Angkat dan hidangkan

Sayur lodeh dan ayam masak merah .. dah packing-packing dalam bekas .. nak bawak berbuka rumah mak .. hehe ..



3 comments:

dinklate said...

emm!!!!sedapnya.kalau ikut resepi kat sini,pasti aku macam chef kat rumah..

Pena Hati said...

mcm shedapppppp....😋😋😐

Hamiza Ibrahim said...

Sedapnye...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...