Sunday, August 26, 2012

Resepi Sambal Tumis Kering Ikan Bilis Tempe

Ni menu buka puasa ari tu .. tak sempat nak wat resepi ... busy dengan tempahan karipap mini ... hehe ... ini pun sebab adik ipar aku nak datang berbuka ... apa jek yang ada kat dapur tu ler aku masak ... tekak teringin nak makan sambal ikan bilis ngan tempe goreng ni ... buat lerr .. makan bersama nasi putih panas-panas .. perrhhh ... pastu regu dia .. ikan goreng bertepung cicah ngan sambal hiris kicap ngan lada kecik ... perah asam limau lagik ... memang power ... hehe ... jadi, jom layan resepi sambal tumis kering ikan bilis tempe versi aku ni ...


Sambal Tumis Kering Ikan Bilis Tempe

Bahan-Bahan :
  • Segenggam ikan bilis - disiang dan digoreng
  • 2 keping tempe - hiris sedang-sedang (tidak nipis dan tidak tebal) dan digoreng
  • 10 tangkai lada kering - rebus dan blend
  • 2 biji bawang merah - ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk
  • Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
  • Air asam jawa
Cara membuat :
  • Tumis bahan tumbuk hingga garing
  • Masukkan lada kering yang telah di blend
  • Tumis lada hingga lada garing 
  • Masukkan ikan bilis dan tempe yang telah digoreng tadi
  • Masukkan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
  • Masukkan air asam jawa dan kacau sebati
  • Bila kuah mulai memekat, matikan api dan hidangkan 
  • Makan bersama nasi panas ...
Ini menu berbuka puasa aku ari tu ... hehe ... selain sambal tumis ikan bilis tempe .. aku masak ikan goreng cicah sambal hiris  kicap ... teringat makanan kat kedai makan Rahmat kat Pasir Putih tu .. hehe ... tak lupa aku wat jemput-jemput pisang sebagai kuih muihnya .. hehe ... sedapppp ...

1 comments:

norsadira said...

Sedapni mkn cm 2 je.
Jmput singgah blog saya ea. Dirawanhartawan.blogsport.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...