Sunday, April 28, 2013

Resepi Sambal Tumis Betik Muda

Hari ni kak Uji bagi sambal tumis betik muda ... kak Uji memang rajin memasak ... dah la rajin memasak .. rajin pulak memberi rasa jiran-jirannya ... hehe ... aku pun mintak le resepinya ... buat koleksi resepi ... mana lah tau leh cuba masak sendiri nanti ... kot-kot ada betik muda tersesat kat umah aku ni ... haha ... ok ... jom layan resepi sambal tumis betik muda resepi dari kak Uji ni ...


Sambal Tumis Betik Muda

Bahan-bahan :
Betik muda - di potong dadu
Lada kering - di rebus dan diblend
Bawang merah - diblend
Bawang putih - diblend
Ikan bilis - diblend
Garam, gula pasir  dan ajinomoto -secukup rasa

Cara membuat :
Tumis bahan blend hingga garing
Masukkan betik muda dan gaul
Masukkan air untuk melembutkan betik tadi
Biarkan seketika sehingga betik lembut
Bila betik dah lembut dan kuah sudah mengering sedikit, masukkan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
Gaul rata dan rasakan kuahnya
Tutup api dan hidangkan
Sedap dimakan bersama nasi panas

 Kak Uji bagi sambal tumis betik muda dengan kari ayam ni sekali ... wahhh .. sedap-sedap lauk ari ni ... jadi mak buyung dah buleh rilex ... tak yah memasak lagi .. hehe .. tima kasih ya kak Uji ... tima kasih daun keladi ... masak lagi bagi lagi ... huhu

2 comments:

adda syuhada said...

menarik menu nih..

aznanie said...

salam adda syuhada ...
buleh la cuba try wat lepas ni ... sedap ... makan ngan nasi putih panas2 .. watkan ikan bilis sambal hiris ... lagi best ... hehe ...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...