Friday, June 29, 2012

Hari Diskusi Sekolah Bersama IbuBapa

 Ni lah Sekolah Kebangsaan si bujang aku ... suatu ketika dahulu di situ jua lah aku menimba ilmu selama 6 tahun .. kini si bujang aku pulak .. banyak jasa sekolah ni pada kami .. 

Pagi tadi, aku gi sekolah kebangsaan tempat si bujang aku bersekolah ... ada hari terbuka atau hari diskusi bersama ibubapa .. biasalah hari diskusi ni adalah hari untukk membincangkan tentang pembelajaran anak-anak ... cara mereka belajar di sekolah .. sikap mereka semasa di dalam kelas ... kami, ibubapa bertukar-tukar pendapat dan idea bagi melancarkan perjalanan pembelajaran anak-anak di sekolah dan dirumah ... gituuuu kannn ... biasanya guru kelas akan membentangkan buku penyata sekolah anak-anak dan menerangkan prestasi dan keputusan peperiksaan yang diperolehi anak-anak ... dan seperti biasa jugak guru kelas yang banyak bercakap berbanding ibubapa terutamanya ibu yang macam aku nih .. hehe .. aku ni pendiam orangnya .. tak banyak cakap .. sentiasa menyiakan  apa yang guru kelas tu maklumkan pada aku ... hehe ...

 Ni sebenarnya nak tunjuk papan hijau kat depan tu ... ada lukisan selamat datang ke kelas 5 tetttt ... hehe ... cantik .. siapa lah yang buat tu ea .. cikgu ke murid ???

Aku sampai dalam kul 7.45 pagi ... dah ramai yang menunggu kat sekolah ... selepas mendaftar .. dapat nombor 7 ... haha ... bagus dah sekarang .. ada sistem nombor .. jadi tak berebut-rebut nak dulu ... haha .. dah tua pun main rebut-rebut jugak ... tapi tadi majoritinya semua mak-mak yang datang .. bapa-bapa 2 ke 3 kerat jek ada ... hehe .. lagipun kelas bujang aku ni tak ramai budaknya .. cuma 25 orang jek ...

 Yang pakai tudung itam kat depan tu lah guru kelas nya, Cikgu Rohana ... cikgunya mesra dan mudah senyum .. cantik senyumannya secantik orangnya ... bukan bodek tau .. ikhlas nihhh ...

 Si bujang aku, Ayen bersama adik dia, Aisy ... berposing semasa menunggu turn kami ... 

Sempat gi kedai koperasi bebudak nih .. haus gile kata dia .. nasib baik pegi tak lama .. sempat balik sebelum tiba turn jumpa cikgu ... kalau tak memang kena jerit la jawabnya .. jadi tarzan la mama .. hahaha

Tiba turn aku, guru kelas tu nama dia Cikgu Rohana ... bagus betul ... sekolah agama nama cikgunya, Cikgu Suhana ... nak dekat sama pulak namanya ... pandai Ayen cari guru kelas yang nak dekat sama namanya .. hehe ... Cikgu Rohana beritahu aku yang bujang aku ni, rajin budaknya .. maksudnya rajin bertanya kalau ada sesuatu yang dia kurang faham ... lagi satu kalau dia tak hadir sekolah, dia mesti tanya kawan-kawan kerja sekolah yang kena buat dan dia akan buat dan hantar walaupun lambat dari kawan-kawan .. hmm .. bagus jugak anak aku ni .. hehe ...  keputusan peperiksaan tidak lah bagus mana pun tapi alhamdulilah lah lulus jugak walaupun markah cukup-cukup makan ... kedudukan dalam kelas nombor 3 dari 25 orang murid ... usaha lagi untuk keputusan yang lebih bagus pada peperiksaan akhir tahun nanti pesan Cikgu Rohana di akhir perbincangan kami ... akhir tahun kalau dapat nombor 3 ke atas buleh dapat hadiah tambah beliau sekaligus membuatkan si bujang ku ini tersenyum lebar ... sesungguhnya si bujang aku memang pantang dengar perkataan hadiah ... hahaha ... sabo jek la ...

Setelah bersalaman dengan Cikgu Rohana dan kawan-kawan di situ .. kami iaitu aku dan anak-anak, Ayen dan Aisy, gerak balik ke rumah .. Ayen tanya balik naik apa ... laaaa ... apa lagi ... naik bas no 11 ler ... huhu ... bukan jauh mana pun ... sekolah duk belakang umah jek ... hahaha ... tapi laluan rumah terhalang dengan deretan kedai ... perhhhh .. kopak aku kena kekah dengan bebudak 2 orang ni ... sambil tersenyum puas menjimbit seplastik bungkusan jajan seorang satu ... diaorang berjalan balik dengan gembiranya ... aku mengekori di belakang dengan wajah kelat dan masam ... waaaaa ... sabo jek laaaaaaa ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...