Wednesday, July 27, 2011

Menu Tengahari Ni ... Kerang Rebus, Kerang Bakar Dan Ketam Goreng ...

Hari ni tak gi umah mak ... jadi kena masak makanan untuk tengahari ni ... karang Ayen balik sekolah tak de benda nak makan ... pegi gerai ikan depan umah aku ni ... beli kerang ngan ketam .. memang dah niat nak masak kerang bakar hari ni ... haha ...

Kerang tu aku beli 1 kilo jek ... kat sini kerang 1 kilo rega dia Rm 3.80 ... jadi, setengah kilo aku rebus ... setengah kilo lagi aku bakar ... hehe ... anak-anak lebih suka makan yang bakar dari yang rebus ... sama cam aku le ..

Kerang bakar ...

Kerang bakar with air asam ....

Kerang bakar aku ni simple jek ... cara buatnya ... rendam kerang dalam air garam selama 15 minit ... pastu letak le dalam kuali ... jangan bubuh minyak .. kalau nak letak pun sikit jek ... jangan banyak-banyak letak minyak masak ... nanti jadi kerang goreng pulak ... pastu tu biarkan jek la kerang tu kering dalam kuali tu ... sesekali dibalik-balikkan le dia .. bila nampak cam dah itam kulit dia ... angkat le .. masa memasak kerang bakar ni tak lama ... dalam 15 minit jek ... kalau lama-lama nanti isi kerang tu kering sangat ... tak sedap pulak ... pastu buatkan le air asam ... fuhhhh ... marveles sungguh .. meratah pun sodap ... haha ...

Kerang rebus ... 
Kerang rebus with sambal belacan ...

Nak buat kerang rebus ni senang jek .. memula, cuci le kerang tu bersih-bersih ... pastu rebus dengan air yang sedikit .. bila menggelegak jek, matikan api dapur .. buang air kerang tadi ... pastu masukkan air baru ... masukkan jugak bawang merah yang dihiris ... masukkan serai yang diketuk ... kalau suka boleh le masukkan daun kunyit ... pastu letakkan garam dan ajinomoto secukup rasa ... tunggu kuah kerang menggelegak dan tutup apinya. Biarkan aje kerang dalam periuk supaya isi kerangnya mesra bersama bahan-bahan yang dimasukkan ke dalamnya ... buatkan sambal belacan untuk menyedapkan lagi makan kerang rebus ni ...

Aku beli ketam sikit ... setengah kilo .. kecik-kecik ketamnya ... 1 kilo Rm 8.00 ... Ayen suka makan ketam goreng ... jadi, aku goreng jek semua ketam nya ... biar Ayen makan ketam goreng puas-puas ... hehe ... walaupun ketamnya kecik-kecik .. isinya cam mampat jugak ... kenyal-kenyal gitu ... hmm ... berbaloi-baloi .. hehe ..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...