Saturday, July 23, 2011

Mee Hoon Goreng .. Sarapan Ari ni ...

Teringin nak makan mee hoon goreng ... nak yang pedas-pedas rencah dia ... kalau beli kat kedai ... mee hoonnya tak pedas ... jadi, kena lah masak sendiri .. baru lah kena dengan citarasa sendiri ... hehe ..

Mee hoon goreng aku ni .. tak de rencah sangat sebenarnya .. sayur pun tak de ... aku cuma guna ikan bilis jek ... caranya ... tumbuk ikan bilis bersama bawang merah dan bawang putih ... pastu, tumiskan ia sehingga garing ... setelah garing, masukkan lada kering yang telah diblend ... kacau hingga lada garing ... kemudian, masukkan sos tiram sedikit, gula, ajinomoto, garam secukup rasa ... kacau sebati ... pastu masukkan mee hoon yang telah dicelur dengan air panas ... kacau sehingga perencah sebati dengan mee hoon ... kemudian, pecahkan telur dalam kuali mee hoon tadi ... dan sebatikan ia dengan mee hoon tadi ... setelah mee hoon kelihatan kering sedikit ... tutup api ... dan angkat mee hoon dari kuali ... siap untuk dimakan ...

Aku goreng sotong bertepung sedikit ... lebihan semalam ... tak habis digoreng ... hehe .. sedap jugak makan ngan mee hoon goreng aku ni ... en.suami tak berapa nak suka telur goreng ... jadi, aku rebus la telur .. wat lauk makan dengan mee hoon goreng ni ... sedap .. bertambah-tambah anak-anak makan ... hehe ...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...