Monday, March 25, 2013

Anggur Hitam Dan Khasiatnya

 Semalam gi pasar basah LYT kat Bandar Penawar ... beli daging ... kat sini daging lembu dia segar ... harga sekilo rm 23 aje ... lepas memilih daging ... mata ni terpandang pulak pada selonggok buah anggur hitam ... sebenarnya ada 3 jenis anggur kat situ ... anggur hijau, anggur merah dan anggur hitam ... semuanya tanpa biji ... wowww ... manis dan tanpa biji ... kerana terpikat ngan ayat-ayat manis itu lah maka aku menyambar sekilo anggur hitam yang memang nampak sungguh menawan kalbu itu ... rega sekilo ialah rm 18 sahaja ....


Sampai rumah ... tak sabar-sabar nak merasa keenakkan buah anggur hitam ni ... mak ajar basuh anggur sebanyak 3 kali ... pada basuhan terakhir tu biarkan anggur dilalukan dengan air yang mengalir ... dalam bahasa senangnya ... bukak air paip ... basuh anggur tu direct terus lerr ... haha ...

Rasanya memang manis ... sedapppp sangat .... tanpa bijik pulak tu ... senang nak makan ... masuk mulut .. kunyah-kunyah .. telan ... bestttt sangat ... anak-anak suka makan ... abah anak-anak pun suka makan jugak ... masing-masing kata tak cukup la anggur ni ... tak dapat makan banyak-banyak ...  menyesal pulak beli sekilo jek ... haha ... tak pe la ... lain kali pegi pasar basah LYT beli lagi ... beli banyak-banyak sikit .. makan puas-puas ... gittuuu ...
Nak cite pasal khasiat anggur hitam ni ... masa aku gi klinik 5 hari yang lepas ... ada kawan (kawan sama-sama pregnant la ni) .. dia cakap makan anggur hitam buleh elakkan baby kena demam kuning lepas lahir nanti ... yerr kerrr???? aku baru tau info ni ... yang aku tau banyakkan minum air .. tak kiralah air apa ... tapi yang terbaik mestilah air putih ... sebenarnya perkara yang paling tak disukai oleh kami yang pregnant ni adalah minum air ... sebab .. asik nak gi tandas jek .. buang air kecil ... sampai basah seluar dalam ... 1 hari kena salin 3 atau 4 kali ... tu yang tak tahan ... kalau surirumah tu tak mengapa la jugak .. kalau kerja ... waduhhh ... susah ... jadi meminimumkan minum air adalah jalan yang terbaik ... itu pun kerap jugak ke bilik air ... hehe ... nak wat cam mana kannn ... dah memang begitu lumrahnya ... terima saja la ... hehe

Ok ... berbaik pada cite khasiat buah anggur ni ... cari kat google khasiatnya ... jumpa kat cafeBerita.com ... sama-sama kita layankan info yang amat berguna ini ...

Anggur hitam mengandungi berbagai zat yang baik untuk kesihatan tubuh kita diantaranya vitamin A,B,C,E dan K ... buah anggur hanya mengandungi 30 kalori di dalamnya ... jadi pengambilannya tidak akan membuatkan kita gemuk ...


Khasiat buah anggur hitam ni di antaranya :
1. Mengurangkan risiko penyakit jantung
- Buah anggur hitam dapat menghambat kolestrol jahat dalam darah dan menjadikan pembuluh darah bebas daripadanya dan menjadi sihat.
2. Menjaga kesihatan organ pankreas
- Pesakit diabetes boleh mengamalkan pengambilan anggur hitam sebagai salah satu perubatan herbal dari dalam. Ini kerana buah anggur hitam ini mampu menurunkan kadar gula dalam darah.
3. Mengatasi gangguan ginjal
- Buah anggur hitam ini mampu menghilangkan kadar asam yang terlalu berlebihan pada ginjal
4. Meredakan migrain
- Caranya dengan meminum jus anggur tanpa gula setiap hari. Pengambilan ubat tahan sakit dengan kerap akan menimbulkan berbagai kesan sampingan pada jangka panjang.
5. Mengatasi gangguan pencernaan
- Ini kerana anggur hitam mengandungi selulosa, asam organik dan kandungan gula yang rendah dapat dijadikan sebagai pencair najis bagi mereka yang mengalami masalah ketidakhadaman dan sembelit.

Waahhh ... bagus rupanya buah anggur hitam ni ... banyak khasiatnya ... sedap pulak tu .. lagi-lagi yang manis dan tak ada bijik ... sekilo makan pun tak terasa ... tapi tak leh makan sekali gus .. ada bahayanya jugak ... semua makanan pun kalau di ambil terlalu banyak mendatangkan mudarat pada tubuh kita ... jadi berpada-padalah ... dalam hadis juga sudah disebut ... berhentilah sebelum kenyang, makanlah sebelum lapar ... sekiannn

5 comments:

puteraduyong said...

iskk tiba2 rasa nak makan anggur hitam ni la pulak ...

aznanie said...

salam puteraduyong ...
hehe .. meriah kan pic dia ... kredit kepada lovesihat.blogspot.com(pic yg atas sekali) sebab share pic yang begitu menerujakan ... akak just share the pic jek ... hehe

Norehan Saad said...

memang banyak khasiatnya..sedap pulak tu...
http://jomsihatdanceria.blogspot.com

~~Miss Diela~~ said...

currently...dis is my fav ... tiap2 hari nak makan ... sedap :)

Dzaky Dewan said...

enaknya dimakan langsung buah angggur ini mah, kalau di jus apa enak yah!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...