Wednesday, February 06, 2013

Selamat Hari Lahir Ayen Ke-12 tahun (2013)

 Memandangkan Ayen suka sangat ngan kartun Ben 10 ... mama wish Ayen guna kartun Ben 10 la ... hehe ... selamat hari lahir Ayen ... mama sayang Ayen ... saaaaangggggggaaaattttttttt ....

Hari ini ... tanggal 6 Februari 2013 ... genap anak sulung ku,  Muhammad Nazrin Hakimi (Ayen) berusia 12 tahun ... dah bujang anak ku ini ... hehe ... dikesempatan ini mama nak ucapkan selamat hari lahir kepada Ayen ... semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki ... semoga Ayen menjadi anak yang soleh ... yang mendengar kata mama dan abah ... dan semoga Ayen diberkati di dunia dan akhirat .. amin ..  amin ...

 Masih aku ingat 12 tahun lepas ... hari ini ... jam 3.30 petang ... aku sudah mulai berasa sakit-sakit ... disebabkan rasa sakit yang merunggat ... aku tidak lalu makan ... abah aku panggil Jururawat Masyarakat di Klinik Kesihatan tempat aku tinggal ni datang ke rumah aku ... aku panggil Jururawat Masyarakat ini dengan panggilan Misi Jila ... Misi Jila memeriksa aku dan dia memberitahu yang jalan sudah terbuka sebanyak 3 cm .. Misi Jila menyarankan supaya aku dibawa ke Hospital .. dan hospital yang berdekatan adalah Hospital Daerah Kota Tinggi ... di sepanjang jalan .... aku mengerang kesakitan ... Misi Jila  ikut menghantar aku ke hospital (en.suami yang drive... pergi sendiri .. bukan naik ambulan) .. Misi Jila mengajar aku cara bernafas yang betul di sepanjang perjalanan ...

 Hospital Daerah Kota Tinggi .... sudah berwajah baru ..

Sesampai di hospital, aku diperiksa sekali lagi ... Nurse di situ memberitahu yang jalanj sudah terbuka sebanyak 5 cm ... mereka memecahkan air ketuban memandangkan air ketuban tidak mahu terpecah dengan sendirinya .. aku disuruh menunggu di katil menunggu .. masa tu aku merasakan begitu sakit sekali ... duduk tak kena .. berdiri tak kena ... nak baring pun tak boleh ... sakit yang amat sangat ... maklum la anak pertama ... tidak ada pengalaman bersalin ... hehe ... masa aku sedang menahan kesakitan itu, pihak hospital menyediakan makanan petang ... mereka suruh aku makan ... jika tidak aku tidak ada tenaga untuk melahirkan baby kata mereka (Nurse) ... aku gagahkan diri juga makan memandangkan dari pagi aku tak makan apa-apa ... aku hanya dapat menelan sebanyak 3 suapan sahaja ... kesakitan telah mengunci selera ku ... aku hanya mampu pasrah sahaja sekiranya aku tiada tenaga untuk melahirkan anak ku nanti ...

Tepat jam 6 petang ... aku dibawa ke wad bersalin ... aku dibaringkan dan menunggu jalan terbuka sepenuhnya iaitu 9cm ... menanti dalam kesakitan amat menyeksakan ... mujur ramai jururawat pelatih ... mereka begitu memahami keadaan aku ... mereka mengurut belakang dan perut ku ... kurang sedikit rasa kesakitan yang ku tanggung .... seorang StafNurse datang memeriksa ku ... bila dia memberitahu aku sudah bersedia untuk melahirkan kerana jalan sudah terbuka sepenuhnya ... jururawat pelatih tadi keluar  memanggil en.suami supaya masuk menemani ku di dalam wad bersalin .. hati ku lega apabila terpandang wajah en.suami ... en.suami dlisuruh berdiri di bahagian kepala ku ... apabila terdengar suara StafNurse menyuruh aku teran .. aku teran sekuat tenaga tetapi tidak berdaya ... aku sedar aku tiada tenaga ... StafNurse tu mulai mahu membebel ... en.suami beri kata-kata semangat kepada ku .. sebenarnya en.suami lebih nerves ... dapat ku rasakan peluhnya menitik mengenai muka ku ... padahal bilik tu berhawa dingin ... melihatkan keadaan ku yang tidak dapat meneran kuat ... StafNurse itu menekan bahagian perut ku .. seperti mengurut ke bawah ... aku teran dan dia urut ... barulah kepala baby dapat keluar ... selepas itu barulah keseluruh anggota badan baby keluar dari rahim ku ... StafNurse tadi meletakkan baby ku ke atas dada ku ... aku sungguh teruja melihat keadaannya ... hilang rasa sakit ku ...

Selepas itu, en.suami di suruh beredar dari situ kerana mereka mahu mencuci dan menjahit luka kesan guntingan di bahagian "itu" ... semasa proses menjahit kulit di bahagian "itu" ... sakitnya bukan kepalang ... bayangkan kulit di tusuk dengan mata kali yang berbenang ... 4 kali tusukan rasanya begitu meyakitkan ... tidak dapat digambarkan dengan kata-kata ... walaupun sudah di bius tetapi rasa sakit itu masih terasa ... sampai menggeletar seluruh tubuh ku menahan kesakitan itu ... sesiapa yang mengalami pasti akan faham dan mengerti maksud ku ini ... hehe ...

Alhamdulilah ... sekarang anak itu sudah besar ... dan alhamdulilah .. syukur kepada ALLAH S.W.T ... anak ku Ayen membesar dengan sihat walaupun di uji dengan penyakit kronik tetapi ALLAH masih memberikannya peluang untuk menjalani kehidupan bersama-sama kami ... terima kasih YA ALLAH ... aku bersyukur di atas limpah kurnia rahmat MU ini ... dan semoga rahmat MU ini berterusan dan berpanjangan sehingga ke akhir hayat kami ... amin Ya Rabbal alamin ....

 Ayen (baju merah oren kotak-kotak) dikerumuni oleh kawan-kawannya sewaktu majlis hari lahirnya yang ke 11 tahun ... tahun lepas (2012)


2 comments:

StarPrincess said...

As salam.., kak...,Ya, allah...semua tu pengalaman kan...^_^ hehe, gerun sy....apepun, alhamdulillah, selamat semuanya, n ayen dah 12 tahun pun....utk Ayen, selamat ari lahir yer ^_^, jd ank yg baik pd mak abh... gud luck ! ^_^

tentang aku said...

waalaikummusalam StarPrincess ...

Terima kasih di atas ucapannya ... amin2 ....

Hehe .. itu pengalaman pertama akak bersalin ... bersalin kali kedua lain pulak ceritanya tetapi sekurang2nya ada panduan dan dah tau bagaimana sakitnya .. jadi kita sudah bersedia sepenuhnya ... hehe ... thanks yer sudi singgah n komen di sini ...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...