Wednesday, February 12, 2014

Hilangkan Bau Hanyir Ikan


Suka makan ikan ... tapi kalau kena ikan yang bau hanyirnya terkuat ... tu yang tak suka ... satu rumah berbau ... contoh ikan yang berbau hanyir teramat ialah ikan parang ... abah memang suka makan ikan parang ... masak asam pedas kata dia ... memang ler isi dia sedap ... tapi tulang berselirat kat dalam ... ditambah bau hanyir sebab kulit dia berlemak ... melekat kat tangan bau dia yang harum tu kannnn ...


So ... apa yang boleh dilakukan untuk menghilangkan bau hanyir ikan tu ... ada beberapa cara sebenarnya ... semua ni mak ler yang beritau ... petua turun temurun katanya ... jom layan petua hilangkan bau hanyir pada ikan ni ...

Cara satu :
Setelah ikan siap di siang dan dipotong ... basuh bersih ... toskan air basuhan ikan ... pastu lumur ikan dengan asam jawa ... rendam ikan yang telah dilumur asam jawa tadi ... biarkan seketika ... selepas itu cuci bersih dan bolehlah memulakan proses memasak ...

Cara dua :
Sama macam cara satu tadi ... cuma gantikan asam jawa dengan perahan limau nipis ... lumurkan ikan dengan perahan limau nipis ... perah sampai tinggal hampas limau nipis pada ikan ... biarkan seketika ... pastu leh cuci bersih dan mulakan proses memasak ...


Cara tiga :
Lumurkan ikan yang dah siap disiang dan dipotong tadi dengan tepung jagung ... letakkan air sedikit ... pastikan tepung jagung kena pada semua bahagian ikan ... biarkan seketika ... cuci bersih dan mulakan proses memasak ...

Haaaa ... mudah kann ... lepas ni tak de ler mengeluh bila nak masak ikan kannn ... hahaha ... selamat mencuba petua ini dan selamat memasak kawan-kawan ...  

3 comments:

Mar Mansor said...

tips yang berguna..bila bau hanyir, tak lalu nak makan..

Nanie Noraini said...

salam Mar Mansor ...
betul tu ... bau hanyir ikan boleh buat selera hilang ... boleh try petua ni .. alhamdulilah .. ilmu kena kongsi ... baru ler lebih bermanfaat .. hehe

Dila Gebu said...

hooo tips yanng best

Jom ramai ramai makan Minyak Ikan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...