Friday, February 14, 2014

Arrhhh ... Sakitnya Gigi


Mak ... tolong ... sakit gigi ... hehe ... dah tua rentung pun masih panggil mak kalau sakit eaa ... gigi gerham kecil yang sakit ... alkisahnya giginya dah tinggal tapak jek ... serpih sikit-sikit ... lama-lama tinggal la tapak dia ... tapi yang menjadi masalahnya ... akarnya masih kuat ... tu yang tak tergugat sikit pun tapak dia ... haaa .. cam mana nak buat????


Paling ketara sakitnya bila kepala pening ... mulalah berdenyut giginya ... mungkin saraf dalam gusi tu terganggu sebab kepala sakit ... pulak tu aku ni mudah pening waktu malam ... ngantuk tapi belum masa tidur ... nak uruskan anak-anak dulu ... rumah nak kemas dulu ... barulah leh tidur ... kannnn ... inilah dapat dia ... bila dah berdenyut gigi tu .. satu kerja tak leh buat ... kena tidur dulu hilangkan pening baru tak sakit ... tapi persoalannya boleh ker tidur dengan rasa berdenyut kat gigi tu??? .. mestilah tak buleh tidur kannn ... jadi nak buat cam mana????.

Ada beberapa cara yang aku buat untuk meredakan rasa denyutan tu ... jom tengok cara aku yang di turunkan oleh mak aku kepada aku ....

Cara satu :
Gosok tempat yang sakit ... berulang kali ... ubat gigi kasi banyak sikit ... hehe ... kalau ada kumur-kumur mulut (listeren atau jenama apa pun tak kisah)  lagi baik ...

Cara dua :
Kumur dengan air garam ... amik garam dan campurkan air suam ... kumur tempat sakit ... nanti mulut rasa kebas sikit ... hehe

Cara tiga :
Amik kapas ... sikit aje ... bulat kan dia .. celup dengan air ... pastu perah kasi kering ... lumur dengan serbuk kaki tiga .. kasi serata .. semua kena la ... pastu masukkan kapas tu ke dalam lubang pada gigi ... mampat-mampat dia ... biarkan sampai gigi tak sakit dah ... ini khas pada gigi berlubang ... bukan yang tinggal tunggul cam aku ... hehe ...

Cara empat :
Tampal koyok pada pipi ... pada kepala atau orang panggil otak (kawasan sebelah mata) hehe ...

Cara lima :
Gi klinik ... cabut .... hehe ... kalau tahan kat klinik kerajaan ... boleh ke la situ ... aku tak tahan ...yang buat tak tahan masa bius ... peerrhhh ... menangisss oooo ... hehehe ...   ... jadi aku gi klinik swasta ... bayar lebih sikit tak pe .. asal tak sakit ... hehe


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...