Saturday, January 19, 2013

Resepi Ikan Cencaru Sumbat Berlada

Malam ni nak masak ikan cencaru sumbat berlada ... dalam perkataan lain ikan cencaru inti sambal ... gituuuu ... cara memasaknya amat la mudah dan ringkas ... kalau ikut cara aku ler ... sebenarnya macam-macam cara nak masak ikan cencaru sumbat berlada ni ... ada yang letak kelapa dalam sambalnya ... ada yang serai ... semua tu terpulang pada cara dan citarasa memasing .... aku lebih suka sumbat ngan sambal jek ... pastu goreng ikan cencarunya tu garing-garing ... tapi rupa parasnya jadi tak menawan la kan .. sebab sambalnya bertukar kala hitam yang terkeluar dari ikan .. yang dalam ikan still merah menawan lagi ... gituuuu ... so ... jom layan jek la resepi ikan cencaru sumbat berlada aku ni ....

Ikan Cencaru Sumbat Berlada ... kredit to hungryc.com ... letak gambar hasil carian google sebab ikan yang aku goreng tak berapa nak encem pic nya ... garing sangat sampai tak nampak merah sambal .. jadi kala itam .. hehe ..

Ikan Cencaru Sumbat Berlada

Bahan-bahan:
Ikan cencaru - dibersihkan dan dibelah belakangnya
Lada kering - direbus dan diblend halus
Bawang merah - diblend
Bawang putih - diblend
Halia - diblend
Garam - secukup rasa
Ajinomoto - secukup rasa

Cara membuatnya:
Gaulkan bahan yang diblend tadi dengan garam dan ajinomoto
Ikan cencaru yang telah dibersihkan, di gaul dengan asam jawa dan garam disekeliling ikannya
Masukkan bahan blend yang telah diperasakan dengan garam dan ajinomoto tadi ke dalam belahan ikan cencaru
Pastikan sambalnya tidak terlalu banyak sehingga melimpah ruah dari ikan cencaru
Panaskan minyak masak di dalam kuali
Bila minyak masak dah panas, masukkan ikan cencaru yang telah disumbat dengan sambal tadi
Pastikan minyaknya melebihi paras ikan, maksudnya goreng terendam la ikannya
Balik-balikkan ikan supaya masak di kedua-dua bahagian
Setelah ikan nampak garing bolehlah diangkat dan dihidangkan

5 comments:

Langit Tinggi said...

sedapppnye tengok..memang suke cencaru sumbat ^__^

adda syuhada said...

sedapnya...

aznanie said...

salam langit tinggi & adda syuhada ...

pic tu memang nampak sedap kan ... buat org terliur jek .. kredit to hungryc.com ... akak cuma share pic dia jek .. hehe .. kalu akak buat kala ikannya jadi sebijik cam dlm gambo ni ... sure akak ganti ngan yg akak punya .. tapi masalahnya .. akak klu goreng memang suka garing2 .. jadi bila dah garing tu paham2 jek la .. kala dia dah jadi itam .. hehe ... sabo jek la ...

Zulia butik said...

Sedp nya...

miyrass said...

Sedapnye,, share boleh kak,, terliur tengok ...jemput jenguk blog saya ye,,
http://miyrass.blogspot.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...