Wednesday, November 30, 2016

Kurmak Ayam

salah satu kegemaran en.suami ... kurmak ayam ... aku suka makan ngan lempeng kalau wat kurmak ayam ni .. atau makan ngan ketupat .. tapi en.suami suka makan ngan nasi putih ... dalam sebulan tu harus 2 atau 3 kali wat masak kurmak ayam ni ... suka sangat la katakan .. hehe

Kurmak Ayam

Tuesday, November 29, 2016

Roti Jala Dan Kari Ayam

Rajin la konon ari ni .. hehe .. sebenarnya kari ayam semalam ada lebih .. jadi watkan roti jala la ... cam sedap gitu rasanya makan roti jala ngan kari ayam kannn .. hehe ... jom layan

Roti Jala

Monday, November 28, 2016

Kari Ayam

Turn kari ayam pulak ... dah abis dah lauk dalam peti .. tinggal ayam jek semangkuk .. so .. habiskan stok lauk ... esok wajib kuar cari barang basah .. huhu ... soo .. layan je ye resepi kari ayam aku ni ...

Kari Ayam

Sunday, November 27, 2016

Bubur Ayam

Konon-konon bubur ayam Mcd's la .. hahaha .. berangan lebih ... tekak terngin nak makan bubur ayam .. tukar-tukar selera .... masuk bahan dalam periuk ... taraaaa dah siap bubur ayam aku yang simple tapi sedap ni .. hehe perasan

Bubur Ayam

Saturday, November 26, 2016

Tomyam Ayam

Hari ni makan nasi berlaukkan tomyam ayam .. anak-anak suka makan tomyam ... aku pun suka jugak ditambah sungguh mudah cara masaknya .. campak-campak bahan dalam periuk .. taraaa siappp hehe

 Tomyam Ayam

Friday, November 25, 2016

Lala Lada Hitam

Ada yang panggil lala .. ada yang panggil ale ... yang mana satu betul ea ... tak kisah la kann ... yang penting rasanya sedap ... hehe .. semalam kak yong bagi lala ni 1 kg katanya ... dia beli kat Tanjung Sedili ... murah katanya ... 1 kg rm 5 jek ... alhamdulilah ... rezeki di kongsi bersama ... terima kasih kak yong .. semoga murah rezeki kak yong .. aminnn .. hehe ... aku pun apa lagi terus la masak .. sebenarnya kompius sikit .. samada nak masak tumis sambal atau lada hitam ... pikir punya pikir ... last-last ... taraaaa .. dah siap lala lada hitam .. hahaha

Lada Masak Lada Hitam

Thursday, November 24, 2016

Lontong

Lontong kesukaan anak dara aku, Zara Hana .. dia memang suka makan lontong ... aku pun suka jugak .. tapi suka soto lebih ... hehehe .. anak bujang aku tak suka lontong .. banyak sayur katanya ... hmm .. memang tak makan sayur memang la tak suka kann .. tapi adik dia ni pun bukan makan sayurnya .. makan nasi impit nya jek .. sayur nya mama dia la yang abiskan .. haha

Lontong Sambal Tumis

Wednesday, November 23, 2016

Kupang Sambal

Lama tak masak kupang ... kupang bukan favorite sebab tu jarang masak ... sesekali kalau teringin je baru beli dan masak ... hehe .. semalam kebetulan terpandang kupang kat pasar .. hangkut la 1 kg jek ... jangan banyak-banyak .. anak-anak tak reti makan kupang ... mama dan abah dia jek yang makan kupang ni ... haha

Kupang Sambal

Tuesday, November 22, 2016

Sayur Kangkung Goreng Belacan

Kegemaran anak-anak .. terutamanya ayen .. sangat suka kangkung goreng belacan ... makan ngan nasi putih atau bubur .. boleh saja ... ayen milih makan .. sayur lain jangan harap la dia nak makan .. kalau kangkung haaaa bagi la sekuali pun habis di bedal dia ... memang hantu kangkung budak ni

Sayur Kangkung Goreng Belacan

Monday, November 21, 2016

Sayur Campur Atau Chap Chai

Suka suka suka ... sayur campur atau chap chai ni memang favorite kalau makan nasi ayam ... mesti buat sayur ni ... kuah dia yang lemak lemak tu memang kena sangat dengan nasi ayam ... pernah makan nasi ayam ngan sayur ni je .. tak makan ngan lauk ayam pun ... punya suka la kannn .. hehe

Sayur Chap Chai atau Sayur Campur

Sunday, November 20, 2016

Nasi Goreng Seafood

Nasi goreng memang favorite aku ... tak kisah la siang ke malam ke .. pagi ke petang ke .. boleh je makan nasi goreng ... hari-hari pun tak pe .. memang hantu nasi goreng la ... lagi-lagi nasi goreng yang rencah dia banyak ... cam nasi goreng seafood ni kan .. kaya ngan udang sotong pastu buh pulak ayam .. haaa dah kira menderhaka ni ... tak pe .. kita yang buat dia ... buh je apa yang rasa-rasa nak buh .. hehe

 
Nasi Goreng Seafood

Saturday, November 19, 2016

Ayam Goreng Berempah

Ayam goreng berempah ni makan ngan nasi putih ngan tomyam sayur jek ... sebenarnya plan nak buat nasi lemak tapi tak cukup bahan pulak ... jadi makan jek la ngan nasi putih ... sedap jugak .. hehe

Ayam Goreng Berempah

Friday, November 18, 2016

Keladi Goreng Cicah Sambal Kicap

Malam semalam punya cerita ... gorengkan keladi buat kunyah-kunyah malam ... mood makan nasi dah hilang ... hahaha ... gigih la mama dia ni mengopek keladi ... tak banyak mana pun 2 biji je .. keladi panjang ... habis licin dikerjakan en.suami dan anak-anak ... perhhh hantu keladi rupanya .. hahaha

Keladi Goreng Cicah Sambal Kicap

Thursday, November 17, 2016

Sambal Tumis Hati Lembu

Permintaan en.suami ... lama tak makan hati lembu katanya ... makanya terhasillah menu hari ini ... sambal tumis hati lembu yang sedap ini ... perasan lebih .. hahaha

Sambal Tumis Hati Lembu

Wednesday, November 16, 2016

Jemput-Jemput Bawang

Tak de idea nak masak sarapan .. hari-hari masak sarapan .. anak-anak sekolah nak sarapan dulu .. walau tak bawak bekal .. kena makan sebelum gi sekolah ... dah dibiasakan ... jadi anak-anak pun biasa dah makan dulu sebelum gi sekolah ... alas perut sebelum makan waktu rehat kat sekolah ... sarapan tu penting tauuuu

Jemput-Jemput Bawang

Tuesday, November 15, 2016

Lempeng Cicah Sambal Tumis Telur

Sarapan pagi ni .. lempeng cicah sambal tumis telur ... anak-anak makan bertambah ... sedap katanya .. en.suami pun suka ... buat 20 keping lempeng sekali hadap je ... punya la banyak makan .. kenyang sampai tengahari .. hehehe

Lempeng Cicah Sambal Tumis Telur

Monday, November 14, 2016

Kuew Teow Sup Ayam

Tekak tak sedap ... perit je ... cam nak selsema .. adoiiiyaiii ... jangan la batuk ... tak selesa kalau batuk selsema ... ngan hidung berair ... nak bersin jek ... alahaiii ... masa-masa cam ni nak makan benda yang lembut-lembut ... kuew teow rasanya lembut kannn .. wat sup ayam hmmm sedappp ... main campak-campak jek .. alhamdulilah sedap ... hehe

Kuew Teow Sup 

Sunday, November 13, 2016

Mee Hoon Tomyam Daging

Nyum nyum mee hoon tomyam ... letak daging je rencah dia ... tak moo rasa lain .. hantu daging la katakan .. hehe .. sedap tauuu ... bagi pengemar tomyam daging memang leh wat menu makan harian .. haaaa .. hari-hari tomyam pun tak pee ..

Mee Hoon Tomyam Daging

Saturday, November 12, 2016

Daging Bakar Cicah Air Asam

Bako daging je ... cuti sekolah ni nak makan yang lain pulak ... saje malas nak masak yang biasa-biasa ... masak sambil makan ... masak atas meja ngan anak-anak ... seronok jugak kannn ... hehehe

Daging Bakar

Friday, November 11, 2016

Asam Pedas Ikan Pari

Asam pedas ikan pari .. wowww .. lama tak masak ... susah nak cari ikan pari yang tebal isinya cam ni ... kadang-kadang jek jumpa .. aritu wat pecal ikan pari ... ari ni anak-anak minyak asam pedas pulak ... layan kan aje ... hehe

Asam Pedas Ikan Pari

Thursday, November 10, 2016

Lempeng Cicah Kari Ayam

Sarapan pagi ni .. Aisy nak gi sekolah .. watkan dia sarapan lempeng ... masak kari ayam marveles .. hehe ... 3 keping lempeng Aisy bedal ... wahhh .. sedap sangat katanya .. sampai licin kuah kari ... kari memang kesukaan anak-anak ... kari apa pun semua suka ... hehehe

Lempeng dan Kari Ayam

Wednesday, November 09, 2016

Mee Hoon Goreng

Makan ni je untuk tengahari ni .. rasa tak selera nak makan nasi .. goreng jek la mee hoon .. janji kenyang kann ... anak-anak tak kisah sangat .. asal perut kenyang sudah la .. nasib baik la .. hehehe

Mee Hoon Goreng

Tuesday, November 08, 2016

Alahai Anak Dara Ku Jatuh Tangga

Ala anak dara ku sayang .. jatuh tangga pulak ari ni ... kesian sungguh la ... bengkak cam bola golf kat kening .. kat kelopak mata .. bibir pecah .. gusi berdarah .. banyak darahnya .. ngeri mama tengok .. dia nangis .. mama pun nangis sama ... rasa kesakitan anak ...

Monday, November 07, 2016

Tomyam Daging

Pening jugak nak fikir menu untuk masak ari-ari kan ... kalau tak masak karang kelaparan pulak budak balik sekolah ... hehehe .. so ari ni belek-belek peti ais .. nampak daging .. kat luar ada daun limau purut ngan serai ... apa lagi cantas serai .. petik daun limau purut .. campak dalam periuk .. taraaaa ... siap sudah tomyam daging ku .. hehe

Tomyam Daging

Sunday, November 06, 2016

Nasi Goreng Daging

Makan tengahari kami ari ni ... sayang nasi malam tadi banyak ... goreng kan jek la .. kebetulan teringin pulak nak makan nasi goreng daging .. apa lagi meracik daging la ... main campak-campak je ... siap ... makannnn .. hehe

Nasi Goreng Daging

Saturday, November 05, 2016

Friday, November 04, 2016

Mee Goreng

Mee goreng ni untuk makan tengahari ari ni ... jemu ahh makan nasi jek ari-ari .. sesekali tuko mood sikit .. ari cuti pulak tu .. anak-anak pun suka .. apalagi campak-campak bahan dalam kuali .. taraaa siap mee goreng ringkas mama .. hehe

Mee Goreng

Thursday, November 03, 2016

Asam Rebus Keladi

Asam rebus ni pun  kesukaan en.suami jugak ... asam rebus bendi .. asam rebus kacang panjang ... asam rebus keladi semua la suka .. buat pedas-pedas masam gitu .. menghirup kuah sampainya .. hehe

Asam Rebus Keladi + Kacang Panjang

Wednesday, November 02, 2016

Nasi Goreng Udang Brokoli

Nasi goreng ni memang favorite ... sebab ianya boleh dimakan bila-bila masa ... tak kira la siang ke malam ke ... pagi ke petang ke ... boleh aje ... pulak tu aku ni memang hantu udang ... en.suami tak berapa gemar makan udang tapi dia tak cerewet .. makan aje kalau ada tapi tak le kemaruk cam aku .. hehehe

 Nasi Goreng Udang Brokoli

Tuesday, November 01, 2016

Pecal Ikan Pari

Ikn pari masak pecal ni kesukaan en.suami ... sangat mengemarinya ... letak isi cekur tu banyak-banyak plus daunnya sekali ... sedapp ... tapi anak-anak tak berapa gemar ... tak suka bau dia kata diaorang .. hmmm ... nanti dah besar suka la tu kot ... mama dia pun masa kecik tak suka sangat kalau mak buat pecal ikan pari ni .. siap amik ikan pari nya dulu sebelum mak celup dalam kuah pecal tu .. hehehe

Pecal Ikan Pari
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...