Saturday, July 27, 2013

Menu Sahur Dari 13 Ramadhan Hingga 20 Ramadhan

Alhamdulilah .. masih diberi peluang dan ruang untuk buat posting mengenai menu bersahur sepanjang 8 hari bersahur di bulan Ramadhan ini ... ingatkan tak sempat nak buat posting ni ... maklum le kan due date semakin menghampiri tetapi perancangan DIA tak siapa yang tahu ... apa yang mampu aku lakukan adalah berdoa dan memohon semoga segalanya selamat dan dipermudahkan ... amin ... amin ...

Ok ... jom tengok menu bersahur keluarga aku sepanjang 8 hari yang lepas iaitu dari Ramadhan 13 hingga Ramdhan 20 :

Thursday, July 25, 2013

Nasi Jagung Berlaukkan Ayam Masak Kurmak ... Terbaiikkkk

 
Menu semalam untuk berbuka puasa di rumah mak ... mak yang masak .. haha .. mak buyung dah coti ... perut panas la kena api kalau masak .. haha ... mak buyung jugak la yang request nak makan nasi jagung ngan ayam  masak kurmak ni ... mak aku yang penyayang dan baik hati ni masakkan ler untuk anak pompuan dia yang membuyung ni ... hehe ... sayangggg mak ketat-ketat ...

Wednesday, July 24, 2013

Tempahan Kuih Raya Untuk Jualan Di Kedai

 Dapat tempahan kuih raya untuk dijual di kedai ... alhamdulilah .. rezeki anak ... ada kawan berkedai ... dia nak jual kuah raya .. so .. dia mencarilah orang yang bisnes kuih muih raya ni ... nak letak kuih kat kedai dia lah ... aku pun setuju la nak letak kuih raya aku ni kat kedai dia ... kuih muih raya yang aku buat ialah karipap mini inti serunding ikan, kuih siput pedas dan kuih siput original ....

Tuesday, July 23, 2013

Sardin Roll Time!!!


Hari ni buat sardin roll jek .. idea tak mari ... tekak pun confius nak makan apa .. cuaca panas sangat ... tekak kering semacam jek ... aduhaiiii ... terbayang-bayang cendol or abc ... nyum .. nyum ... bertapa nikmatnya kalau dapat makan di kala cuaca yang begini ... fuuhhh ... ini lah yang dinamakan dugaan bulan puasa ... hehe .. sabo jek la ...

Sunday, July 21, 2013

Buka Puasa Hari Ke-12

Berbuka puasa hari ke-12 .. menunya adalah nasi tomato ... berlaukkan ayam masak merah ngan ayam masak kurmak ... tak lupa acar timun nenas ... kak yong yang masak ... request by mak buyung ni .. haha .. tetiba jek terimgin nak makan nasi tomato ... suh kak yong masak .. kebetulannya hari ni hari ahad ... suami kak yong iaitu abang ipar aku tak keja ... ajak diaorang berbuka umah mak ... maka terhasil la nasi tomato ni ... sedapp ... mak buyung ni makan bertambah .. 2 pinggan masuk dalam perut ... punya la mengah nak menghabiskan ... tak kira minum air bergelas-gelas tu lagi ... wallah ... memang penuh perut ... sampai tak bergerak baby dalam perut ni ... haha ... aku suh kak yong yang masak sebab aku tak reti nak masak nasi tomato ... tak pernah mencubanya ... nantilah ... suatu hari ni nanti .. jika diizinkan ALLAH ... pasti akan ku cuba membuatnya ... hehehe ...

Sinopsis Cerekarama Korban Kasih

Malam minggu datang lagi .. seperti biasa tengok cerekarama kat tv3 ... lepas teman bujang kecik aku main bunga api ... cerekarama pun start ... terus duduk depan tv .. hehe ... layan cerekarama yang bertajuk korban kasih .. lakonan Intan Ladyana ngan Aiman Hakim ... mengisahkan tentang kemelut rumahtangga yang dibayangi oleh ibu yang tidak sukakan menantunya ... ibu yang mementingkan kedudukan dan kekayaan keluarga ... tetapi terpaksa menurut permintaan si anak kerana takut kehilangan si anak ... berpura baik dengan menantu di depan anaknya ... kemudian menghasut si anak menceraikan isterinya .. si anak yang tidak dapat menghidu taktik licik si ibu termasuk dalam perangkap dan terjadilah perpisahan .. setelah perpisahan barulah disedari bertapa dalamnya cintanya pada sang isteri ... hati bertambah parah bila mengetahui segala yang terjadi sebenarnya adalah rancangan si ibu ... haaaaa ... itu intro ... jom layan sinopsis cerekarama Korban Kasih yang di garap oleh aku berdasarkan pemahaman aku selepas menonton cerekarama korban kasih ni ... layannnnnn ...


Menu Sahur Dari 8 Ramadhan Hingga 12 Ramadhan

Kumpul 5 hari baru buat posting pasal menu bersahur ... kalau buat hari-hari penuh blog aku ni ngan pic makanan jek ... nak bagi resepi ... semua makanan yang di pamerkan dah dibuat resepinya pada posting yang dulu-dulu .. lagi pun masakan yang simple-simple jek ... maklum le .. menu bersahur ... makan sahur biasalah ... semua muka kelat jek ... makan pun ala-ala untuk alas perut jek ... sebab tu tak gigih sangat nak masak untuk bersahur ni .... jom kita tengok apa menu bersahur kami sekeluarga sepanjang 5 hari dalam bulan Ramadhan ni  ...

Aisy Main Bunga Api


Akhirnya dapat jugak bujang kecik aku, si Aisy main bunga api ... dari semalam memegang aje ... hajat nak main bunga api tidak kesampaian bila en.suami ku kurang sihat ... tak de siapa nak tengokkan dia main bunga api ... kesian dia ...

Saturday, July 20, 2013

Nyaris Di Rempuh Si Tonyok!!!!

Macam ni la si tonyok tu melintas tapi dalam keadaan laju ... mungkin dia pun terkejut ada kenderaan ... yang geram tu berderet 3 ekor sekali ... bukan nak berhenti bila nampak keta ... main lintas sesuka hati dia jek ... memang ngeri bila difikirkan balik ....

Fuuhhh!!!! memang mengerikan ... kisah berlaku semalam petang ... di saat azan hampir-hampir berkumandang ... kami iaitu aku ngan en.suami dalam perjalanan balik umah abah aku untuk berbuka puasa ... dah nak sampai umah abah aku dah ... memang kena lalu suatu kawasan berpaya sebelum sampai kat umah abah aku tu ... en.suami baru tekan minyak ... jadi baru nak lajak laju la ... tiba-tiba menderu melesup beberapa ekor makhluk yang tak di sangka ... 3 ekor babi ... nasib baik en.suami sempat tekan brek ... kalau takkkk ...

Friday, July 19, 2013

Resepi Mee Segera Ketam

First time nak cuba buat .... kisahnya bermula bila tak de idea nak masak untuk berbuka ari ni ... belek la mr.google ni ... belek dan telek ... ternampak pic mee segera ketam ni .... dan nak dijadikan cerita pic mee segera ketam itu sangatlah mengiurkan ... sangat-sangat menerujakan ... aku terberkenan untuk mencuba memasaknya memandangkan cara memasaknya sangatlah senang ... cam masak mee segera yang biasa aku masak cuma bezanya di tambah dengan ketam sahaja ... tak mau cakap banyak ... jom layan resepi mee segera ketam aku ni ....

Mee Segera Ketam

Thursday, July 18, 2013

Mee Kari Menu Berbuka Hari Ke-8 Ramadhan

Menu berbuka semalam ... en.suami request nak makan mee kari ... mencari la bahan membuatnya ... pagi-pagi dah ke pasar mencari kerang ngan daging ... bahan utama nak buat mee kari ni ... memang dah rezeki ... semua ada bahan-bahannya ... alhamdulilah ... dapat lah menunaikan hajat en.suami nak makan mee kari ...

Wednesday, July 17, 2013

Tempahan Kuih Raya: Popia Nestum

Popia Nestum 
1 balang = Rm 18.00
Berminat buleh email miedilla@yahoo.com.my
atau
Boleh sms atau call di nombor 012-7648501 (Dilla)
Tempahan terhad (2 minggu sebelum raya)

Spagheti Bolonese

Semalam punya menu berbuka ... wat spaghetti bolonese ...  wat sikit jek ... takut tak habis .. maklum le .. tekak orang kampung ni mana ler suka makan makanan western ni ... lagi-lagi mak ngan abah aku tu ... tak suka dia makan benda cam ni ... hehe ...

Tuesday, July 16, 2013

Menu Sahur Dari 1 Ramadhan Hingga 7 Ramadhan

Semenjak Ramadhan ni ... tak de pikir lain ... menu sahur ngan menu berbuka jek ... maklum ler ... surirumah la katakan ... kena pikir nak masak apa untuk santapan anak-anak dan en.suami .... kalau plan awal senang nak cari bahan ... tak de la kelam kelibut bila nak masak ... karang itu tak de .. ini tak de ... plan nak masak lain .. lain pulak yang dapat masak ... itu kira ok la .. buatnya semua tak de .. nak masak apa .. sian kat anak-anak ngan en.suami .. dah ler seharian berpuasa ... nak berbuka tak de apa nak dimakan ... itulah pentingnya merancang awal supaya segalanya teratur dan dapat memuaskan hati semua dan diri sendiri ... gituuuu ... ok ... bersesuaian ngan tajuk di atas ... jom tengok menu bersahur keluarga ku dari Ramadhan pertama sampai Ramadhan ke 7 iaitu subuh tadi ...


Sunday, July 14, 2013

Lirik Lagu - Rindu Sendiri




Rindu Sendiri - Mancis Dah Basah

Saturday, July 13, 2013

Syampu Rambut Sunsilk

Kehabisan syampu rambut .... bila ke kedai mesti lupa nak menyambar ... dah 2 hari tak syampu rambut ... nasib baik tak buat kerja yang mengeluarkan peluh ... jadi tak de la kulit kepala kotor... tapi still tak selesa ...

Friday, July 12, 2013

Berbuka Hari Ketiga Ramadhan

Dah 3 hari kita berpuasa ... tak sedar masa berlalu pantas sekali ... hari ni kami berbuka puasa berdua sahaja ... anak-anak balik umah atuk dia ... maklum le .. esok cuti sekolah ... lepas basuh kasut sekolah .. masing-masing cabut ikut atuk dia balik ... hmm ... tak pe la ... cuti sekolah aje la diaorang leh tido sana ... bagi cannn la ... memandangkan anak-anak tak de ... masak lauk berbuka yang ringkas  jek ... makan berdua jek pun .. hehe ... apa yang aku masak .. jom tengok ... hehe ...

Thursday, July 11, 2013

Resepi Masala Vadai

Untuk berbuka hari ini ... masala vadai ... memang favorite ni ... sedap dan senang di sediakan ... tak perlu amik masa yang lama untuk membuatnya ... maklum le ... mak buyung mana leh berdiri lelama ... mula la kebas sini sana ... haha ... cuma proses merendam kacang dhal jek la lama sikit ... aku rendam dari pagi tadi ... kena pastikan kacang dhalnya lembut baru best ... kalau tak ... kacang dhalnya keras ... tak syookkk oooo ... hehe ... jom layan resepi masala vadai aku ni ...

Masala Vadai

Resepi Rendang Daging Kak Yong

Hehe ... sengaja letak nama resepi tu cam tu .. sebab yang buat rendang daging tu kakak aku si Kak Yong ... haha ... rasa rendang daging dia lain cikit dari rendang yang biasa aku buat atau yang biasa aku makan ... sebabnya ... lain tangan lain ler rasanya .. hahaha ... sebenarnya kakak aku ni tukang masak kat hotel ... masak untuk pekerja hotel ... kantin hotel la kiranya ... jadi dia biasa masak dalam kuantiti yang banyak ... jadi sukatan dan bahan yang digunakan lain dari yang kita masak di rumah ... itu yang aku rasa dan pendapat aku ... hehe ... sedap tetap sedap ... jadi .. jom layan resepi rendang daging kak yong ni ...

Rendang Daging Kak Yong

Wednesday, July 10, 2013

Menu Sahur 1 Ramadhan


Ramadhan menjelma lagi ... syukur ke hadrat ilahi kerana diberi peluang untuk  menjalankan ibadah berpuasa pada tahun ini ... syukur diberi peluang merasai nikmatnya bersahur di pagi hari ... sahur permulaan ramadhan ni hanya kami bertiga ... bujang sulung aku tido umah atuk dia .. bujang kecik aku tak nak ikut ... dia lebih selesa bersama mama ngan abah dia ... so ... masak tak yah banyak .... kebetulan en.suami terlupa nak beli barangan nak memasak ... mak buyung ni dah letak jawatan pergi membeli belah ... hehe ... perut lagi berat dari barang yang dibeli ... haha ...

Tuesday, July 09, 2013

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

Esok semua umat islam di Malaysia akan menyambut kedatangan bulan yang mulia .. bulan Ramadhan .. bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ... sama-sama kita melipat gandakan amalan kita di bulan yang penuh barakah ini ...


Monday, July 08, 2013

Resepi Ayam Goreng Simple

Sebenarnya tak tau nak letak nama apa kat ayam goreng ni ... tekak mak buyung nak makan ayam yang digoreng begini .. begini tu cam mana??? ayam goreng yang digoreng bersama bawang yang ditumbuk kasar ... bawang merah dan bawang putih ... sedapnya bukan main .. makan ngan nasi putih tanpa lauk lain ... perrhhh ... sedap sangat .... biasalah kann ... selera mak buyung ni kekadang memang aneh ... hahaha ... layan jek la resepi ayam goreng simple ni ...

Ayam Goreng Simple

Sunday, July 07, 2013

Sinopsis Cerekarama Bukan Cinta Monyet

Malam tadi tengok cerekarama ... anak-anak ajak gi ngeteh tapi mama tak nak ... kenyang lagi makan mee goreng ... so ... anak-anak gi ngan atuk diaorang ... siap masak lauk untuk makan malam en.suami .. terus ngadap tv .... ngam-ngam tu siap masak kul 10 ... haha ... cam cantik jek kan timeingnya .. ok ... berbalik pada cerekarama malam tadi .. turn cite kelaka ... lakonan Fahrin Ahmad dan Nur Risteena ... best jugak jalan citenya ... tak rugi tengok ... tapi cam gedik jek si heroin nya pada awal-awal cite ... haha .. kisah seorang gadis remaja yang ada perasaan pada abang angkat dia ... frust bila dapat tau yang abang angkat dia dah ada tunang ... tapi tak putus asa ... masih mencuba untuk memenangi hati abang angkat dia .. akhirnya kecewa ... tapi hati wanitanya kembali mekar bila terpandang Alvin, sepupu abang angkat dia ... maka bermula la episod jelos-menjelos ... siapa yang jelos pada siapa ... jeng .. jeng ... jeng ... jooommm layan sinopsis cerekarama Bukan Cinta Monyet hasil garapan aku setelah menonton cerekarama ni malam tadi ... jadi apa yang terpapar di sini adalah hasil dari pemahaman aku sendiri .. tak de ceduk dari mana-mana sumber ... sekian .. terima kasih ...


Saturday, July 06, 2013

Aduhai La Anak!!!!

Kasut sekolah anak-anak bujang aku yang macam belacan ... minggu sukan la katakan ... lasak sikit ... duk kat padang jek ... berlari la ... lompat jauh la .. lompat tinggi la ... duk sesaje kat rumput la ... kasut jadi la cam ni .... kalau duk kat kelas jek tak de la berdano cam niii .... kena rendam dulu ngan air sabun ni ... baru senang nak menyental nanti ... perkara paling malas yang aku nak buat bila tiba ari sabtu ... tu belum bab baju sekolah lagi ... rutin ari sabtu yang memenatkan mak buyung ... hahaha ...

Friday, July 05, 2013

Resepi Sambal Ketuk Pelam

Nyum .. Nyum .. sambal ketuk pelam ... first time buat ... makan ngan sayur lemak meranti ... memang best sesangat  lerrr ... pelam banyak kat umah mak ... nak bagi jiran malu la pulak ... sebab ada penghuni kat dalamnya ... semua cam tu ... tak de yang elok ... kalau kopek sebiji .. dapat ler sehiris dua yang elok ... selebihnya dah di huni awal-awal ... hmm .. nak buat cam mana .. dah rezeki dia .. lagipun pelam nya tak manis ... jenis kampung yang masam ... so buat sambal belacan atau sambal ketuk jek la yang sedap ... jommm ... layan resepi sambal ketuk pelam aku ni ...

Sambal Ketuk Pelam

Thursday, July 04, 2013

Check Up My Third Pregnancy : 36 Minggu

Diam tak diam ... dah 36 minggu .... dah berat sangat rasanya perut aku ni ... cam tak larat nak bawak ... hahaha ... temujanji klinik dah 2 minggu sekali ... bohhhsannn asik duk dalam klinik jek ... bukan apa .. penat duduk menunggu ... hmmm ... redha jek la ...


Resepi Sayur Meranti Masak Lemak Dengan Tauhu

Balik klinik mak buyung lapar gile ... maklum le ... gi klinik tak sarapan ... kunun nak check up tak leh makan sembarangan ... haha ... apa punya teori tah ... balik klinik dalam kul 1 lebih ... mood malas plus penat ... just masak nasi jek ... pastu buuummm .. tidooo jap ... petang nak keja pulak ... aaahhhh ... apa-apa hal rehatkan badan yang berat ni dulu ... hahaha ... dalam kul 4 lebih ... kak uji datang ... dia cakap dia ada bawak kan sayur meranti yang aku pesan minggu lepas ... hmmm ... minggu lepas pesan baru ari ni dapat ... sabo jek la kak uji ni .... belek-belek dalam peti ais ... ada tauhu ... idea datang ... tekak mak buyung nak makan sayur meranti masak lemak letak tauhu ... wahhh ... mesti best gileee ni ... perut pun tengah keroncong ... hanya diisi dengan segelas susu anmum jek .. mana leh tahan ... kannn ... lepas main campak-campak dalam periuk ... tak sampai setengah jam ... dah pun siap sayur meranti masak lemak dengan tauhu aku ... huhu ... best ... jadi jom layan resepi sayur meranti masak lemak aku ni ....

Sayur Meranti Masak Lemak Dengan Tauhu 

Tuesday, July 02, 2013

Resepi Nasi Goreng Pedal Ayam

Hari ni hujan ... dah 3 hari berturut-turut hujan di waktu yang sama .. start kul 2 petang jek hujan pun mencurah ke bumi .. cam ada time table plak .... hehe ... tak pe la .. hujan ni pembawa rahmat ... dah beberapa lama cuaca panas plus jerebu lagi kannn ... kasi segar udara dengan bau ujan pulak ... sukeeee hujannn ... alhamdulilah .... tapi kannn ... mak buyung ni mulalah mencari makanan time ujan cam ni kannn ... hehe ... alasan jek tu ... padahal memang sokmo lapar mak buyung ni ... haha ... hajat hati nak wat jemput-jemput bawang jek .. tapi memandangkan mak buyung ni lum makan tengahari lagi ... nak makan sesuatu yang berat dulu la ... dalam peti ais ada pedal ayam ... nak masak apa dengan pedal ayam yang tak berapa nak ramai tu eaaaa ... pikir punya pikir ... dapat idea .... mak buyung ni masak nasi goreng pedal jek la ... senang kojenya ... tumis-tumis ... campak-campak bahan dalam kuali ... dah siaap ... mudah kannnn ... hehe ... jom layan resepi nasi goreng pedal ayam ciptaan mak buyung ... hehe ...

Nasi Goreng Pedal Ayam

Monday, July 01, 2013

False Alarm!!!

Ne... no ... ne .. no ... ne .. no ... beri laluan ... beri laluan ... ambulan nak lalu ... ada emergency niiii ... hahaha ... apa ni???? ... nak cite apa sebenarnya ni?????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...